„Риголето“ отново на сцената на 31 октомври
Държавна опера-Стара загора представя на 31 октомври от 19.00 часа вълнуващия спектакъл на безсмъртната опера на Верди “Риголето”. Една романтична история за драматичните терзания на придворния шут Риголето, разкъсан между разгулния дворцов свят и бащините страхове.
„Риголето” е една от най-вълнуващите оперни премиери в юбилейната 2025 за най-старата извънстолична опера в България – Старозагорската, която през целия творчески сезон празнува с поредица от специални събития, спектакли и концерти своята респектираща стотна годишнина.
Диригент на спектакъла на 31 октомври е Владимир Бошнаков, режисьор е Огнян Драганов, а румънският художник Каталин Йонеску-Арборе е автор на оригиналните костюми и внушителната сценография. Съзвездие от оперни гласове ще зарадват почитателите на оперното изкуство, които ще изберат да споделят в последната октомврийска вечер преживяването “Риголето” – операта, която вече 174 години неизменно присъства в оперните афиши и шества триумфално по оперните сцени у нас и по света.
В главните роли ще блеснат: световно признатият баритон Кирил Манолов – в ролята на Риголето, Симона Кодева /Джилда/, Рейналдо Дроз /Херцогът на Мантуа/, Даниела Дякова /Мадалена/, Ивайло Джуров в ролята на Спарафучиле, Стоян Буюклиев /Борса/, Александър Марулев /Монтероне/и др. Участват хор и оркестър на Държавна опера-Стара Загора. Хормайстори Младен Станев и Стефания Русева, концертмайстор Паулина Захариева.
Тенорът РЕЙНАЛДО ДРОЗ е роден във Венецуела. Учи в консерваторията „Симон Боливар“ в Каракас. Участва в множество концерти в страната си: „Италианска вечер“, „Велики песни на света“, „Имигрантите“. През 2015 г. дебютира официално по време на Седмицата на италианската култура в Каракас с концерт, организиран от Културния институт. По покана на Италианския културен институт изнася концерти във Валенсия и участва в други събития в чест на 70-годишнината на Републиката. През същия период участва в турне в Колумбия и Флорида.
Мечтата му да учи с Райна Кабаиванска го довежда в Майсторския ѝ клас в Нов български университет, където печели стипендия за обучение в Музикалния институт „Веки-Тонели” в Модена, Италия. През октомври 2018 г. той е сред главните действащи лица в Театро Комунале „Лучано Павароти“ в Модена на концерта, посветен на Лучано Павароти, и участва в множество концерти в различни градове на Италия.
През 2019 г. дебютира в операта на Доницети „Betly“ в Швейцария, концертно поставена и в Модена с оркестър „Бруно Бартолети“. През септември 2019 г. Рейналдо Дроз е солист в италианската премиера на Реквиема на Руджеро Леонкавало.
Аз мисля, че публиката ще разбере това, което искаме да кажем с режисьора Огнян Драганов в „Риголето”. Тя ще разбере историята първо чрез музиката, която казва много! Тази драма и тези характери изразявам чрез цветовете на сцената – например червеното, което е разпръснато навсякъде на сцената – носи силен драматизъм!” – споделя художникът Каталин Йонеску-Арборе
„Въпреки че операта се казва „Риголето” за мен важната фигура е Джилда, женското лице на любовта.” – разкрива режисьорът Огнян Драганов и допълва: „Има една фраза в операта, която беше крайъгълен камък за мен и художника Каталин Йонеску-Арборе, за да измислим този декор и костюми и в тях да вложим цялата „пресилена красота” на властта. Проклятието е върху „расата”, която управлява – Cortigiani vil razza dannata „Придворни, подла раса, прокълната…”„Риголето” завършва с трагедия – не само Джилда умира, но и Любовта е лишена от смисъл, Любовта е консумирана и най-хубавото в нея е отрязано – Крилете.”
Оперите “Риголето”, “Трубадур” и “Травиата”, наричани още “трите големи”, са смятани за най-популярните и обичани от публиката оперни произведения.
Джузепе Верди създава операта “Риголето” по поръчка на венецианския Театър “Ла фениче” в творчески тандем с либретиста Франческо Мария Пиаве, върху чиито либрета композиторът е написал музиката на своите ранни творби “Ернани, “Двамата фоскари”, “Атила”, “Корсарят” и “Стифелио”. Драматургията на Виктор Юго е привличала Верди главно поради своите ярки романтични контрасти, бурни стълкновения на чувствата, напрегнато и динамично развитие на действието. Композиторът смята сюжета на драмата на Виктор Юго “Кралят се забавлява” за най-хубавия от всички, върху които е писал музика. Драмата на Юго е посрещана със скандал през 1832 година. 18 години по-късно Операта на Верди е атакувана от цензурата още преди да бъде създадена – музиката била вече наполовина написана, когато на Верди и Пиаве се налага да преработят коренно либретото. Премахнати са всички исторически действащи лица и преди всичко кралят, чийто прототип в драмата на Юго е Франциск I. Верди променя имената на героите, премества действието от Париж в Мантуа, Италия, кралят се превръща в анонимния Херцог на Мантуа, а грозният шут Трибуле – в Риголето. И не на последно място композиторът не желае главният герой да бъде кралят, а избира придворния шут. Операта получава по-неутрално заглавие по новото име на шута – “Риголето” заменя окончателно временното заглавие “Проклятието”.
Вечерта на 11 март 1851 година се е състояла премиерата на операта “Риголето” в театро “Ла Фениче” на Венеция с триумфален успех. Още на следващата година “Риголето” тръгва по света – представя се в Австрия и Унгария, а през 1855 година вече е в Ню Йорк и Буенос Айрес. В България “Риголето” е на сцена за първи път на 13 декември 1920 година в София. В Стара Загора операта „Риголето” е поставена за първи път през юни 1934.











