Балетът на Старозагорската опера открива своя нов творчески сезон с необикновена Вечер на съвременния танц

С бляскава балетна вечер, посветена на съвременния танц, Балетът на Старозагорската опера официално ще открие на 24 октомври, от 19.00 часа своя нов творчески сезон. Художественият ръководител на балета примабалерината Силвия Томова е убедена, че днес балетният артист трябва да бъде повече от всякога еднакво добър както в класическия танц, така и в съвременния, защото това му дава различна свобода на движението, натрупване на нови умения и изява – често пъти дори неподозирана. Затова се стреми да разнообразява репертоара на балетните артисти с танцови предизвикателства и да им осигурява творчески срещи с доказани хореографи и балет майстори, които да ги вдъхновяват, окуражават и развиват. Променя се и вкусът на публиката, който се формира и от докосването до най-новите модерни тенденции в необятния танцов свят. Припомняме, че Старозагорската опера е домакин за четвърти път в шест годишната история на уникалния и единствен за България и региона Международен хореографски конкурс за съвременен танц LINKAGE, който ще се проведе на 26 и 27 октомври с участието на хореографи от цял свят. Вечерта на съвременния танц е елегантна прелюдия с продължение към тържеството на елитното танцово състезание на младостта и таланта, в което и публиката ще има своя решаващ глас.
Силвия Томова избира за Вечерта на съвременния танц на 24 октомври две премиерни заглавия на двама световно признати хореографи, които ще украсят богатия репертоарен афиш на талантливата многонационална балетна трупа на Старозагорската опера: „О, Супермен“ на хореографа Джеймс Съдърланд и „Нощта“ на хореографа Аршак Галумян.
Премиерите
СУПЕРМЕН
Хореография: Джеймс Съдърланд
Асистент хореограф Елза Генова
Музика: Лори Андерсън „O Superman“
Участват: Нина Крац, Елиът Салберг
Джеймс Съдърланд заедно с неговата асистентка Елза Генова поставиха „O, Superman“ с балетната трупа на Старозагорската опера още през септември. Очарован от високото професионално ниво на трупата, хореографът избра за своя дует три двойки и с огромно затруднение определи титулярите за премиерата. За идеята и вдъхновяващия първоизточник Джеймс Съдърланд споделя, че “отвъд любовта, хореографията навлиза в скритото напрежение на междуличностната динамика, като ни приканва да се замислим върху начина, по който възприемаме другите – включително както техните положителни, така и техните отрицателни черти – и поставяйки под въпрос значението, което имат в живота ни. Самото заглавие “O Superman” препраща към емблематичната експериментална песен на Лори Андерсън от 1981 г. със същото име, богата на конотации на майчини гласове, технологии и модерното отчуждение.” Въпреки че спектакълът на Съдърланд не е точно танцова адаптация на песента, самото позоваване на това заглавие предполага тематична връзка с комуникацията, прогнозата и емоционалната сложност, присъщи на човешката връзка.
НОЩТА едноактен балет
Хореография Аршак Галумян
Асистент хореограф Томас Клайн
Участват: Алесия Бакин, Нина Крац, Клара Ферер, Мартина Далласта, София Моккила, Елиът Салберг, Томоки Ишиго, Тристан Еймард, Даниеле Ченторби
АРШАК ГАЛУМЯН добре познава многонационалната балетна трупа на Старозагорската опера. На сцената на столетницата той направи през 2019 година своя триумфален хореографски и режисьорски дебют на голямо класическо заглавие с постановката балета „Дон Кихот“ от Минкус. За първи път поглежда към трупата с очите на утвърден съвременен хореограф и изявен дългогодишен солист на Щаатсбалет-Берлин. Преди още да започне работа по своя спектакъл „Нощта“, талантливият хореограф има вече идея кои ще бъдат неговите солисти и дава своите насоки на своя асистент Томас Клайн, който трябва да направи окончателния избор. Онези избраници, които ще се включат в „изтънчената игра на светлина и сянка, която оформя атмосферата на сцената. „Последователности от обединени ансамблови движения се редуват със сола, които подчертават индивидуалността на танцьорите. Стилистичният диапазон на хореографията – от флуидни до ъгловати, от лирични до акробатични – позволява на всеки изпълнител да покаже своята уникална физика и енергия.“ – открехва завесата хореографът.
Вдъхновен от скулптурата „Нощта“ на Георг Колбе, хореографът Аршак Галумян трансформира изразителната поза на фигурата във визуална и емоционална рамка на танцовото си произведение – жест, който маркира както нейното начало, така и края ѝ. Неговата хореография улавя ефирната грация на скулптурата и нейната вътрешна сила, превръщайки неподвижността в движение чрез поредица от динамични, скулптурни жестове.
В първата част на програмата на празничната вечер ще бъдат представени и избрани танцови фрагменти от вече поставени съвременни спектакли – обичани от публиката и от самите артисти, които разкриват техния многопластов талант, индивидуалност и танцови способности не само като класически балетни артисти, но и като виртуозни интерпретатори на различни танцови стилове и епохи.
Вечерта на съвременния танц ще започне със завладяващия фрагмент от монументалната КАРМИНА БУРАНА на Карл Орф. Хореографията бе създадена от Ромина Славова и Марсело Молина по повод забележителното участие на балетната трупа на Старозагорската опера в грандиозното шоу „Нощ на звездите“, а след това фрагментът O, Fortuna в изпълнение на живо от балета, хора и оркестъра на Държавна опера-Стара Загора бе представен в незабравимата вечер на сцената на Античния форум “Августа Траяна”, посветена на рождения ден на Старозагорската опера 1 юли 2025 по повод стогодишнината на най-старата извънстолична опера. Солисти: примабалерината Анелия Димитрова и премиер солистът Фиорди Лоха.
Зрителите ще видят фрагмент от най-новия и един от най-успешните спектакли на Балета на Старозагорската опера – Pas de quatre /Първата нощ/ по музиката на Карл Мария фон Вебер от „Парижки нощи“ на хореографа Донвена Пандурски. Участват Арманс Дювал, Инна Бузило, Алесия Бакин, Юкари Мизу. „Четири момичета – всяко със свой определен цвят и настроение като четирите годишни времена, а всъщност четири състояния на една и съща личност. Лиричната тъга на есента, бурната като зимна виелица ярост, умиротворителното и изпълнено с надежда просветление на пролетта и чувствената топлина на лятото се преплитат, разкривайки различните контрастни чувства на Младото момиче.
Първата неспокойна нощ в тревожно очакване на неизвестното утро…“
/Донвена Пандурски/
Дуетът “НЕОПИТОМЕНИТЕ” на световния Маестро в съвременния танц хореографът Клод Брюмашон ще изпълнят Тристан Еймард и Елиът Салберг, които през септември взривиха античното пространство на Teatro dell’Efebo в италианската столица на културата 2025 Агридженто в рамките на осмото поредно издание на Festival Internazionale della Danza e delle Danze.
„В „Неопитомените“ има безсмъртие. Парадигма на дуета, на свободата и съучастието, „Неопитомените“ пътуват в телата. Те се самопоканват, настаняват се и разкриват на танцьора онази неподозирана тръпка, която всеки от нас притежава. Осем минути, които трябва да разбереш отвътре, които трябва да изживееш в тръпка, колкото животинска, толкова и човешка…“ /Клод Брюмашон-Бенжамен Ламарш/
„СЪВЪРШЕНА-та КАРТИНА“ на хореографа Калоян Бояджиев ще оживее в изпълнение на Анелия Димитрова, Клара Ферер, Богдана Сергеева, Ивелина Николова, Тристан Еймард. Танцовата миниатюра бе част от цикъла „Балет без граници“ – спектакъл в три части, който представи постиженията на изявените български хореографи по световните сцени Християн Бакалов, Калоян Бояджиев, Владимир Ангелов, които създадоха своите спектакли специално за балетната трупа на Старозагорската опера.
„Съвършена картина“ – всъщност това е жаргонен израз, който се използва, когато се прави фотография. Фотографираният трябва да замръзне в идеалната поза, да е усмихнат, привлекателен, сякаш позира за корица на списание. Идеята е провокирана от значението, което модерното общество отдава на външния вид и бясното желание на хората да изглеждат като супер модели. Обществото е забързано, прави си изводите за един човек от моментното впечатление, без да си прави труда да го опознае. Никой не се интересува какъв човек си, а как изглеждаш.На това се дължи и стремежът към перфектния вид. Красотата се свежда до определен стандарт, а за мен тя е сложно понятие, нещо което не се поддава на шаблонизиране. Музиката е електронна и минималистична, представлява колаж, който сам съм подбрал.”- споделя хореографът Калоян Бояджиев.
На добър час!