Затрогващо писмо от Бон до балета на Старозагорската опера
В първите дни от Новата 2022 г. в Държавна опера-Стара Загора се получи развълнувано писмо, саморъчно написано от фотографа Дитгер Вюст, жител на гр.Бон, Германия, където в края на 2021 г. гостуваха за първи път артисти от балетната трупа на Държавна опера-Стара Загора. В наши дни позабравихме колко трогателно е да получиш написано на ръка писмо от вдъхновен почитател и колко затрогващо могат да звучат грижливо подредените и сърцато поднесени думи! Безценна награда за артистите и целия екип, отдадени на изкуството! „В седмицата преди Коледа вие представихте в Бон прекрасни представления на „Лебедово езеро“ и „Лешникотрошачката“. Вашето представяне беше великолепно, като сбъднат сън, но всъщност – реалност на сцената в Бон, толкова хубаво, каквото ние рядко виждаме в Бон. Изключително много ви благодарим за вашето прекрасно изкуство! Ние, зрителите на Бон, няма да забравим това“ – пише Дитгер Вюст и допълва още: „Може би ще дойдете отново в Бон. Кога? През декември 2022, 2023, 2024, 2025 и т.н. Вие бяхте върхът, наистина много добри! Когато някой път аз и съпругата ми дойдем в България, ще пристигнем за една седмица в Стара Загора и ще посетим вашата страхотна Опера!”
Заедно с писмото си Дитгер Вюст изпраща и блестящ отзив, публикуван в Бонския ежедневник GENERAL ANZEIGER за представянето на балета на Държавна опера-Стара Загора на спектакъла на балета „Лешникотрошачката”.
В двореца на захарната фея
Балетната компания на Държавна опера- Стара Загора, България представи в Бон „Лешникотрошачката“ на Чайковски
ОТ ЕЛИЗАБЕТ АЙНЕКЕ-КЛОВЕКОРН
Малко зловещо изглежда чудноватият чичо Дрослмайер с неговата бяла перука и превзети жестове на фокусник. Но по време на Коледните празници той представи на децата един различен театър, в който на сцената се появяват реални фигури. Не е учудващо, че след големия празник малката Маша ще мечтае за това нейната нова играчка – Лешникотрошачът, да е принц, с когото тя ще може да танцува в света на приказките. В началото снежинки във формата на 3D-анимация танцуват по червената завеса, докато тя не се вдигне, за да се появят интересните сцени от улицата пред многолюдната къща на семейството. Зад фасадата се появява елегантната празнична зала с цветно украсеното коледно дръвче и поглед към заснеженото село, което се вижда на заден план. Изпълнени с радост децата препускат през залата, а родителите и техните гости се забавляват, танцувайки традиционните танци.
Руският хореограф Константин Уралски представя обичания балет на Чайковски „Лешникотрошачката“, позовавайки се на оригинала на Мариус Петипа и Лев Иванов и преработката на Василий Вайонен от 1934г., но по нов начин с много фантазия. Тази версия, брилянтно представена от балета на Държавна опера- Стара Загора, България впечатли публиката от деца и възрастни на Операта в Бон, чиито билети бяха изцяло разпродадени.
Също както и вечерта преди този спектакъл при представянето на „Лебедово езеро“, изготвените с внимание цветни проспекти и великолепни костюми будеха възхищение (Постановка и декори: Салваторе Русо). Заедно с танцовата виртуозност на преобладаващо младите и събрани от различни страни артисти, ни впечатлява убедителният начин, по който се представя постановката. Преобладаващо установен в света на 19 век, но и пълен с безвремева поезия разказ.
Сцената на Дроселмайер провокира фантазията на децата. Маша, намираща се в подредената обкръжаваща я среда, продължава да сънува романтичното царство на приказките. Едва след като старият чичо поправя незабавно счупената от нейния нахален малък брат кукла Лешникотрошачка, започва войната между не толкова смелите момчета и армията на сивите мишки, предвождани от своя цар. Преди това една малка мила мишка гризе все още едно голямо парче сирене. Смелото момиче се спасява и се превръща в красива балерина, която отива заедно с превърналата се в красив принц Лешникотрошачка в заснежената гора.“Танцът на снежинките“, едно от брилянтните изпълнения на класическия балет, те кара да забравиш за студа.
В двореца на Захарната фея царува чистата радост от танците. Дори когато музиката по време на представлението в четвъртък следобед не звучеше много добре от записа, магията на живите кукли и представянето на артистите бе завладяващо. Така завладяващо, че дори децата от публиката спонтанно завзеха сцената на фоайето, за да потанцуват активно и самите те. Един очарователен „коментар”, много по-докосващ отколкото аплодисментите след близо двучасовата балетна магия.
Превод от немски Кремена Янулова
Първата публикация за представлението на „Лебедово езеро“:
Вестник GENERAL ANZEIGER, Бон, 23 декември 2021
Приказна елегантност
Балетният ансамбъл от Стара Загора очарова бонската публика с „Лебедово езеро“ на Чайковски
ОТ ЕЛИЗАБЕТ АЙНЕКЕ-КЛОВЕКОРН
Това, което Буркхард Немиц, куратор на гостуващите балетни компании в Бонската опера, успя да направи за много кратко време след отмяната на турнето в Бон на Държавната опера на Казан, Татарстан поради корона вируса, е един логистичен шедьовър. По-специално голямата балетна трупа на богатия на културни традиции български град Стара Загора представи един абсолютен артистичен еквивалент на руския ансамбъл, който през 2019 г. впечатли Бон с „Лебедово езеро” и „Лешникотрошачката”.
В града с около 160 000 жители в центъра на България се намира втората държавна опера в страната (до тази в столицата София), която е и най-голямата оперна сграда на целия Балкански полуостров. Между другото, артистичен директор на театъра е световноизвестното мецосопрано Веселина Кацарова, която е родом от Стара Загора.
Световното високо ниво на балета от източната част на Европейския съюз бе затвърдено без никакво съмнение още след първото представление на „Лебедово езеро” във вторник при напълно разпродадения Бонски оперен салон.
Прекрасната музика на Чайковски със своя незабравим лебедов мотив бе на запис, но все пак звучеше свежо. Директорът на балета Силвия Томова е преработила драматургично и осъвременила внимателно хореографията на Мариус Петипа и Лев Иванов от 1895 г. Резултатът е една докосващо разказана приказка, виртуозно изтанцувана на палци с цялата изкусност на класическия балет. Батмани, Гран жете, пируети и лебедови ръце: приложен е целия балетен лексикон за постигането на една магическа приказка с многопланово очарование.
Кордебалетът и солистите танцуват с изключителна прецизност дивертисментните и експанзивните ансамблови сцени, особено завладяващи са плавните движения на белия лебед по водата на въображаемото езеро от майчини сълзи. Великолепните костюми безспорно са празник за очите.
В Пролога на заден план присъства злия чернокрил магьосник Ротбарт (внушителен Ивайло Янев), който внезапно превръща младата принцеса в лебед. От време на време лебедите летят във въздуха и по водата чрез видео прожекции. В балната зала на замъка с романтична пейзажна перспектива на заден план принц Зигфрид празнува началото на своето пълнолетие. Той обаче проявява само учтив интерес към възможните невести, избрани от майка му и възпитателя му. С подаръка за рождения му ден, арбалет, меланхоличният млад мъж, убедително превъплътен от Фиорди Лоха, е привлечен навън към Лебедовото езеро.Трепереща от страх, Принцесата-Лебед му се явява – тя може да възвърне човешкия си облик само чрез неговата любов. Трогателно е лиричното бяло Па де дьо на влюбената двойка.
Примабалерината Анелия Димитрова танцува по момичешки нежната Одета с неопетнена душа, а във второ действие е капризната „черна” Одилия, която обърква сърцето на Зигфрид.
Разбира се, няма как без известния танц на четирите малки лебеда с техните забавни еднакви тройни стъпки и преплетени ръце. Сърцата на публиката, обаче, завладя Томоки Ишиго, който бе изключително виртуозен и артистичен в своето изпълнение като придворен шут.