Танцовата мистерия „Сънят на Пилат“ взриви публиката в Стара Загора

На 8 декември 2021 г. Стара Загора преживя с възторг и ликуване премиерата на танцовата мистерия „Сънят на Пилат“ . От две години залата на Операта не е била така пълна и толкова вдъхновена. „Сънят на Пилат“ бе очаквано събитие от всички. И то не само оправда всички очаквания, не само ги надмина. Не! Оказа се, че публиката, дори и подготвена информационно след премиерата в НДК, не бе подготвена за такава гледка, за такъв мощен прилив на енергия от сцената, оркестъра и хора, за такова шоу, за такава бърза и прецизна смяна на сцените и костюмите, за такава модерна визия. През цялото време публиката беше занемяла и притихнала и под тотална хипноза на ставащото на сцената.
Изящни солисти – великолепни Анелия Димитрова, Фредерико Пинто, Фиорди Лоха, Марсело Молина, Томоки Ишиго, Клара Ферер. Компактен и вдъхновен кордебалет, с усещане един за друг, силна сплотеност и хармонични движения. Балетната хореография на Василий Медведев е удивително съчетание на класика и модерност. Костюмите и сценографията на Павол Юраш са модерни и много ефектни. Никакъв компромис с качеството и на едното и другото и като краен резултат – един изключително ефектен продукт от 21 век и достоен за всяка световна сцена.
„Вече имам мечта. Искам този балет да бъде показан в Буенос Айрес. Великолепно постижение е „Сънят на Пилат“, а Василий Медведев е Стивън Спилбърг на балета“ – каза след спектакъла композиторът Стефан Димитров.
След премиерата на спектакъла в НДК има интерес „Сънят на Пилат“ да бъде показан догодина на сцена в Лондон. Надяваме се дотогава той да обиколи всички големи сцени на България, защото такъв продукт не е произвеждан отдавна.
Технически сложен, „Сънят на Пилат“ изисква изключителен синхрон , пълна концентрация и отдаденост на всички технически служби „зад кадър“. „Това е спектакъл, който те всмуква. Всяка минута имаш да правиш нещо и ако го пропуснеш, изгаряш“ – коментира Мариана Бочева, отговорник за реквизита в Операта. Сложна е работата с многобройните преобличания на костюми на гардероба на Операта, а специалистите по грим и прически изработиха многото корони и диадеми за артистите. На сцената бе уникално преобразен „Трабант“ – в черен кабриолет. Осветлението и мултимедията бяха органично вплетени в цялостната визия.
За първи път в многолетната история на балета в Стара Загора, а много вероятно в България и по света, в балетен спектакъл присъстваше и хор. Да, по време на цялото представление, хорът на операта, с хормайстор Младен Станев, макар и зад кулиси, допълваше амалгамата от събития и музика. На финалът, всичките над 50 хористи излязоха на сцената, за да изпълнят вдъхновено (и да бъдат бисирани) химна на любовта – апотеоза на „Сънят на Пилат“! Любовта винаги побеждава!
Защо „оставихме“ участието на оркестъра за най-накрая на тези споделени вълнения? Той звучеше още по-красиво, мощно, силно и внушително от представлението в НДК. Вероятно защото залата тук е по-малка и повече „събира“ звука на едно място. Но не е само това. Просто Маестро Владимир Бошнаков „живее“ с тази музика, разчел я е, почувствал я е с всички сетива, изживял я е през сърцето си и умее да предаде това на колегите си оркестъра.
Създателите на „Сънят на Пилат“ изпратиха вълнуващи писма до състава на постановката по случай премиерата в Стара Загора, които искаме да представим на нашите читатели. В писмото на Павел Юраш има много топли думи за всички технически служби, заети със спектакъла:
„Скъпи приятели и колеги,
Приветстваме Ви от далеко, от Прага и ни е много мъчно, че сега не сме в Стара Загора, но разбира се, сме с Вас мислено и Ви желаем такъв успех, какъвто беше в София. През цялото време си спомняме нашата съвместна напрегната работа: колко трудности преодоляхме, колко интересно и понякога сложно бе да създадем балета „Сънят на Пилат“. Но ние победихме и сега съществува един нов български балет – ние заедно направихме това! Уверени сме, че „Сънят на Пилат ще стане събитие в културния живот на България и за дълго ще остане в репертоара на Държавна опера-Стара Загора! „
Хореографите Дмитрий Медведев и Станислав Фечо
Поздравления за премиерата от Павел Юраш – художник на костюмите и сценограф на постановката!
„Скъпи приятели,
Искам да благодаря на всички Вас за Вашата работа. За факта, че през четирите седмици на престоя ми в театъра, Вие се съгласявахте с това от което се нуждаех, това, което виждах като дизайн в тази продукция. За това, че преодоляхте всички проблеми и заедно като екип ние работехме за най-добрите резултати. Ние преодоляхме огромен брой проблеми. Ние се борехме с времето, бяхме малко, имаше опасност от вирус и малък бюджет…
Искам много да Ви благодаря! Без Вас спектакълът нямаше да постигне такъв резултат.
Приемете най-сърдечните ми благодарности към всеки, към работниците, които не срещнах тук или ги видях само за малко, но които работиха в ателиетата, на сцената, техническия екип, озвучаването, осветлението.
Специално благодаря на Радостина – Радост Донева. Тя наистина беше лидер и вдъхновител на тази продукция. Илияна, скъпи дами от шивашкото ателие, добрите Мариана, Пепи, Мария, русокосата Мария, Светлана, Камелия.
Максимална работа и помощ бяха невероятната подкрепа от Дора и Диана. Толкова много елементи, диадеми, корони, както и фризьорската работа и гримиране. Благодаря Ви, мои мили дами!
Стефан и Стилиян, хората от сценичния екип бяха толкова сърдечни и помагаха във всяка версия на позициите на „кули“ на сцената.
Невероятната многоезична Доротея с малък екип направи от осветлението невероятно шоу. Благодаря, Евгени и Борис.
Цяла България работи по тази продукция. Моите сърдечни поздрави до всички места и студия; до Театъра в Пловдив с професионални и добри дами, невероятните Меглена, Рени, Раде, Захаринка, Кукления театър в Стара Загора, специалните дами отвън.
Специални благодарности на художественото ателие – Венцислав, Теди, и Тодор!
Благодаря за невероятното осветление на декорите и реквизита управлявано от Николай. И на моя скъп екип като „лекари на костюми“ – екипа на Елена от гардеробната. С толкова малко дами тя успя да промени целия ансамбъл през цялото време, но и да остане весела и в добро настроение.
Моя мила Вдъхновителко Пепи, слънцата от времето ми в Стара Загора и големите професионалисти на реквизита Марияна, Жасмина, домакинката Денка и Драгомир, Иван от базата, Боби, шофьорите Петьо и Желязко, на всички, всички хора.
Представлението нямаше да бъде възможно без отличните танцьори.
Никога през моя живот в различни места от Русия до Америка не бях срещал толкова сплотен екип като танцьорите тук. Те чакаха дълго за промяната на декора, бяха като бойци…
Скъпи танцьори, Вашето търпение и спокойствие бяха голяма подкрепа за мен. Благодаря на Пенка и Силвия за това, че ми помогнаха с координацията. Извинявам се на всички Вас за неудобството. И за притеснението. В такъв изключително предизвикателен балет, където ролята на хора и на солиста са равни, Вие всички сте солисти! Благодаря, че го направихте и че сте себе си! Пожелавам Ви едно прекрасно представление! Специални поздрави „той той той“ за Анелия, Фреди, Марсело, Клара, Томоки, и трите вампира – Мартина, Ромина и Сторм!
Благодаря на всички, насладете се на премиерата във Вашия роден театър!
Желая на всички не само успех на сцената, но всичко най-хубаво, и в личния живот. Добро здраве, благоденствие за Вашите семейства, огромни възможности да бъдете креативни и да израснете артистично. Красива Бъдни вечер преди Коледа и прекрасна Нова Година.
Всичко най-хубаво за Държавен Оперен Театър Стара Загора! Късмет!!
Искрено Ваш Павел“
„Скъпи приятели,
Пиша Ви от Измир, Турция и така ми се иска да съм с Вас в Стара Загора. Това е в известен смисъл символично: либретистът е длъжен да бъде невидим – като Маргарита на Булгаков, летяща на бала. Всеки балет започва с либрето:“В началото бе словото.“ В началото на нашия балет бе словото на Булгаков на езика на танца. И ние можахме да направим така: романът се превърна в балет.“
С любов от Турция
Яна Темиз, либретист”
Честита премиера! Браво! Респект!
Dolap.bg