Танцовата мистерия „Сънят на Пилат“ отново ще взриви публиката на 11 март
Танцовата мистерия „Сънят на Пилат“ ще напълни отново салона на Държавна опера-Стара Загора на 11 март. Това е второто представяне на балета в Стара Загора, след 8 декември миналата година, когато отново едва се намираха билети за спектакъла.
На 16 октомври миналата година на сцената на зала 1 на Националния дворец на културата се състоя световната премиера на танцовата мистерия „Сънят на Пилат” по музика на Стефан Димитров. За първи път от десетилетия бе представено голямо балетно заглавие от съвременен български композитор. Балетът на Старозагорската опера бе избран да осъществи новата постановка. „Сънят на Пилат” е съвместен проект на Старозагорската опера и Фондация „Ценности”.
Спектакълът на танцовата мистерия „Сънят на Пилат” се превърна в знаково събитие в културния живот на България. Въпреки че е вдъхновена от романа на Михаил Булгаков „Майсторът и Маргарита“, оригиналната интерпретация на Стефан Димитров не се опира на текста, а вместо това умело улавя сюреалистичната атмосфера и кристализира основните елементи на разказа. Заглавията на трите действия – „Aeternitas“ (Вечност), „Lux Aeterna“ (Вечна светлина) и „Misericordia Pro Nobis“ (Милост за нас) – приканват към асоциации с други литературни класики като „Изгубеният Рай“ на Милтън например, и поставят творбата в контекста на европейското музикално наследство. Но музиката на Димитров е нещо повече от това – тя брилянтно превежда духовната визия на Булгаков на езика на нашия модерен свят и дава свежа, мелодична интерпретация на разноликите идеи за добро и зло, светлина и мрак, и за корените на тези сили.
Този проект е едновременно авангарден и достъпен. Стефан Димитров е писал творбата си в продължение на четири години, а е обмислял създаването й повече от две десетилетия, представяйки си сюрреалистични сцени под формата на танц. Желанието на композитора този проект да се реализира в България вече се осъществява, а с оглед на оценките на международните експерти до сега, да прослави българския музикален и танцов талант и по световните сцени.
Голямата стъпка напред на проекта бе отбелязана с включването на световноизвестния балетен танцьор и хореограф Василий Медведев (https://www.vasilymedvedev.com/en/) и неговият не по-малко прочут асистент – хореографът Станислав Фечо. За поставянето на „Сънят на Пилат“ като балет, двамата пристигнаха специално от Прага в София, запознаха се със Стефан Димитров и се влюбиха в музиката му. Към творческия екип се присъединиха либретистът Яна Темиз и сценографът и дизайнер Павол Юраш. Спектакълът се реализира от Старозагорската опера с участието на цялата многонационална балетна трупа на театъра, която през последните творчески сезони бележи изключителен скок в своето професионално израстване. Постиженията на младата трупа под ръководството на примабалерината и педагог Силвия Томова са високо оценени от професионалната критика, от познавачите и от зрителите не само в България, но и в различни точки на Европа и света.
След премиерното представяне на сцената на зала1 на НДК постановката бе представена в програмата на Фестивала на оперното и балетното изкуство 2021 .
Композиторът Стефан Димитров:
„Аз бях толкова развълнуван на репетицията, че си признавам, потекоха ми сълзи, въпреки че съм обръгнал от музика и от случки. Това, което са направили Василий, Слава, Силвия Томова, изобщо целият екип. За пръв път виждам тази трупа, които са едни прекрасни млади хора, повечето чужденци и това се дължи на Силвия – тя е човек събирателен. Тя е направила нещо, което е уникално – тази балетна трупа. Изведнъж усетих някаква страхотна симбиоза между музиката и това, което е поставил Василий. Просто не можех да си представя, че нещо подобно мога да видя. Това е абсолютно сливане на моята идея, на музикалната идея с едни прекрасни, съвременни движения. Те така или иначе идват от силата на тези млади хора, които излъчват такава енергия и са толкова впечатляващи, толкова са въодушевени, всичките. За моя голяма радост всички харесват музиката и това, което прави Василий Медведев. Толкова бях развълнуван, че си признавам, стана ми почти лошо от вълнение. Да не говорим и за сценографията и костюмите, които Павол е скицирал, идеята също е вълшебна. Тук е моментът да благодаря на Огнян Драганов, на Силвия за тази възможност да се направи, да се роди нещо ново. Защото аз си мисля, че смисълът на този проект е да се създаде един нов балет в България. Последният голям балет „Козият рог” е писан преди повече от 40 години от Красимир Кюркчийски и оттогава в този жанр няма нищо ново…”