„Стабат Матер“ от Дж.Росини в навечерието на Великден
В навечерието на Празника на празниците – Възкресение Христово, заповядайте в Държавна опера-Стара Загора!
„Стабат Матер“ от Джоакино Росини е по текст на най-силната средновековна латинска поема.Облечено в приказна музика, произведението разказва за страданията на Майката Христова. Диригент –Ивайло Кринчев, солисти – Емилия Иванова, Петя Петрова, Ивайло Михайлов, Пламен Кумпиков
На 25 април от 19 часа в Операта!
Римо-католическият химн „Stabat Mater” е създаден върху текста на средновековна латинска поема, възпяваща страданията на Христовата майка при кръста на Спасителя. Чрез многобройните музикални произведения, написани върху църковния текст, „Stabat Mater“ добива широка популярност.
Докато пътува из Испания през 1831 година, Джоакино Росини получава поръчка от държавния съветник Фернандес Варела за музика върху църковното последование „Stabat Mater“. Още следната година част от творбата е готова, но здравословни проблеми възпрепятстват Росини да я завърши. Затова и той отправя молба към своя приятел Джовани Тадолини да съчини и останалите части, като представя на Варела творбата за готова. Премиерата е на Велика Събота през 1833 в църквата „Сан Фелипе ел Реал“ в Мадрид. След това тази версия никога не е изпълнявана.
След смъртта на Варела, произведението е продадено на парижки издател, който го публикува. Росини търси своите права върху изданието и се отказва от тази версия, тъй като тя съдържа музика и от Тадолини. В разразилия се спор, издателят подготвя изпълнение на „Стабат матер” на 31 октомври 1841 година, на което, обаче, все пак са изпълнени само шестте части, написани от Росини. Междувременно Росини вече е продал издателските права. Все пак, в края на 1841 година Росини завършва творбата като заменя частите, написани от Тадолини със собствена музика.
„Stabat Mater” в окончателния си вариант е изпълнена за първи път в Париж в Théâtre-Italien's Salle Ventadour на 7 януари 1842 година. Издателят Ескудие пише: „Името на Росини непрекъснато бе скандирано заедно с аплаузите. Цялата творба изключително много допадна на зрителите, триумфът ѝ беше пълен. Три номера трябваше да бъдат повторени… и публиката напусна театъра развълнувана и изпълнена с възхищение, което скоро превзе цял Париж”.
Италианската премиера на творбата е през март в Болоня, осъществена от Гаетано Доницети. Тя също преминава при много голям успех. Доницети разказва за реакцията на публиката: „Невъзможно е да се опише този ентусиазъм. Дори след последната репетиция, на която участваше самият Росини, по средата на деня той бе съпровождан до дома си от възторжените възгласи на повече от 500 човека. Същото се случи и вечерта, под неговия прозорец, докато той не се появи отново пред тълпата”…