„Ромео и Жулиета“ и „Делвата“ – балетен следобед в Операта

На 19 септември /събота/ от 16,00 ч. в залата на Държавна опера-Стара Загора заповядайте на едноактните балети „Ромео и Жулиета“ и „Делвата“.
РОМЕО И ЖУЛИЕТА
балет по музика на П. И. Чайковски
Хореография Силвия Томова
Сценография и костюми Салваторе Русо
Историята на Ромео и Жулиета е разказвана и пресъздавана, обичана и търсена, преоткривана и преповтаряна във времето. Много композитори са отговорили с музиката си на вечните теми от шекспировата драма за забранената младежка любов. Фантастичната увертюра „Ромео и Жулиета“ от Чайковски е сред върховите, създадени по класическата трагедия на Шекспир. В период, когато Чайковски все още не се е наложил като композитор, Милий Балакирев, който се определя като наставник на руските композитори, му възлага да напише симфонична творба на тази тема. След премиерното представяне на творбата /1869/ Балакирев съветва композитора да я преработи. Това се случва през 1880 година. В първата версия Чайковски започва с една нежна любовна мелодия, която впоследствие отпада. Във фантазията на композитора Жулиета се появява като малко момиченце, чийто образ се развива и проследява в музикалния текст. В преработения вариант – фантастичната увертюра започва с молитвата на Падре Лоренцо и като че ли всички събития вече са се случили. Хореографът Силвия Томова се опира именно на тази идея. Балетът „РОМЕО И ЖУЛИЕТА” започва с благословията на Падре Лоренцо, който вече знае всичко….
Като от легендарния филм на Дзефирели на сцената се подреждат героите от шекспировата драма – картината е толкова впечатляваща, че за миг зрителят забравя, че присъства на балетен спектакъл. Солистите в ролите на Ромео и Жулиета са като преродени герои от романтизма – нежни, млади, толкова чисти в любовта си. Художникът на костюмите Салваторе Русо майсторски пресъздава автентичността на епохата във всеки детайл. А танцът е изразителен, виртуозен, аргументиран във всяко движение. Силвия Томова акцентира умело и задълбочено на психологическото развитие на образите. В цялата си концепция тя влага философските търсения на отхвърлените млади хора, които не приемат ограниченията на предразсъдъците.
„Желанието на Ромео и Жулиета да се освободят от тези норми ги среща. Всеки в бягството си намира нещо или някого…. Но те са деца, все още са деца! Тяхната среща е страст, неосъзната, но истинска… Те търсят своята истина, търсят любовта, за която са готови на всичко – дори да застанат пред лицето на смъртта…. Всеки има право на избор, дори в любовта! Тяхното бунтарство и нежелание да се примирят, преобръща и представите на възрастните, самозабравили се в своята изкуствена показност и фалшива добродетелност… Защо трябва да оценяваме любовта едва, когато я загубим…”
Балетният спектакъл „Ромео и Жулиета” няма тъжен финал…Всеки може да си представи какво ще се случи по-нататък.
ДЕЛВАТА
балет по музика на Алфредо Казела – първо изпълнение в България
Хореография Флавио Бенати
Aс. хореограф Силвия Томова
Художник на декора и костюмите Салваторе Русо
Диригент Карло Донадио
Авторът на музиката Алфредо Казела използва много сицилиански фолклорни музикални елементи, дори включва тенорово соло на сицилиански диалект. Поучителната комична притча на Пирандело се представя в танцова версия сред искрящи и бликащи от нюанси багри – в декорите, в костюмите, в хореографията. Зрителите се срещат с богати изразни средства: танцов театър, смесени танцови техники, пантомима в един наситен с комични ситуации спектакъл. Зад забавната и наивна наглед история прозира вечното мъдро послание на сицилианеца Луиджи Пирандело: „Трябва да се мисли преди да се прави каквото и да е….“.
Класическият балетен спектакъл по шедьовъра на Сервантес е представен с музика, която звучи по различен начин. Действието изобилства от хумористични сцени и това го прави увлекателно за всички възрасти.