Премиера на балета ШОПЕНИАНА на 5 декември
Фестивал на оперното и балетното изкуство-Стара Загора 2019
Премиера на балета ШОПЕНИАНА на 5 декември
Голямото балетно събитие от програмата на 50-то издание на Фестивала на оперното и балетното изкуство е премиерата на балета „Шопениана“, която ще се състои на 5 декември от 19.00 часа на сцената на Старозагорската опера. Две примабалерини поставят „Шопениана“: изтъкнатата прима на Старозагорския балет и почетен гражданин на Стара Загора Снежана Дескова и нейната ученичка примабалерината Анелия Димитрова.
Едноактният балет по музика на Фредерик Шопен и хореографията на Михаил Фокин ще бъде представен в една вечер заедно с блестящата балетна миниатюра „Ромео и Жулиета“ /хореографията е на Силвия Томова върху музиката на едноименната фантастична увертюра на П. И. Чайковски. Сценография и костюми Салваторе Русо/. В ролята на Жулиета зрителите ще видят Анелия Димитрова, а нейният Ромео ще бъде Паскуале Казелли. В останалите роли: Сторм Норис /синьора Капулети/, Александър Желев /синьор Капулети/, Ромина Славова и Станко Танев ще бъдат синьора и синьор Монтеки, Драгомир Христов – падре Лоренцо.
Непосредствено преди премиерата на „Шопениана“ – от 18.00 часа предстои и откриване на изложба за историята на балета в Стара Загора и представяне на единственото по рода си „Списание за танц“.
Под знака на 70-та годишнина на професионалния балет в Стара Загора преминава целия балетен сезон на Балета на Старозагорската опера. „Шопениана“ се посвещава и на 170 години от смъртта на великия Фредерик Шопен.
За Снежана Дескова това е втора среща с балета „Шопениана“. Първият път, с премиера на „Шопениана“ на 26 март 1970 г. /постановка Димитър Ценов, художник Иван Савов/, тя е солистка. „Солистите в спектакъла са възпитаници на Държавното хореографско училище. Професионалната им обученост, както и работата им със съветските педагози Н.Балтачеева и А.Кумисников над „Шопениана“ имат безспорно значение за общо овладяната романтична изразителност на движенията, за поетичната мекота при поднасянето им, за одухотворената реч на ръцете и корпуса, които довършват изящно пластичните фрази“ – пише критиката след този спектакъл.
Днес Снежана Дескова поставя балета „Шопениана“ на сцената на Старозагорската опера:
„…Тук стилът е най-великото нещо. Той няма аналог с никой друг класически балет – по-специална стойка на тялото, по-специални ръце… Всичко това, ако не се направи, губи се стила на „Шопениана“. Става един обикновен класически балет. Той не е нито „Спяща красавица“, нито „Лебедово езеро“, нито „Лешникотрошачката“…
….Ние взехме версията на Марийнския театър, защото оттам започва „Шопениана“-та, там е правена най-напред. Важно е да се покаже много точно – от многото записи, които има, избрах един с млади балерини, по-скоро ученици, завършващи балетното училище, защото на тях най-точно се показва как да танцуват….“ – споделя примабалерината.
Балетът „Шопениана“ е признат за класическо произведение още при самото му създаване, случай рядък, почти изключителен за цялата балетна история. Негов автор е гениалният руски балетмайстор Михаил Фокин /1880-1942/, чиято творческа дейност очертава генералните насоки на съвременното хореографско изкуство. Фокин изграждна своята творба върху клавирни произведения от Фредерик Шопен, работейки над две последователни редакции през 1908 и 1909 година. Втората си окончателна редакция той нарича „Шопениана“, а по-късно добавя и определението „Романтични мечти“. Сам Фокин чудесно е изразил същността на своята пластична композиция, като не се подчинява на ясно очертан сюжет, нито изглежда като ефектен, звънко изпълнен концерт. Героят на Фокин е самият музикант-поет, обкръжен от нежни видения-силфиди, плод на неговата мечта, която ги множи в тяхното очарование.
В книгата си „Срещу течението“ , Фокин споделя, че с „Шопениана“ е искал „да върне условния балетен танц в момента на неговото най-висше развитие“. Фокин има предвид романтичния балет на 19 век, когато класическият танц извиква възторга на зрителите не с акробатична сложност, с главоломни трикове и трудности, а с поетичната си възвишеност.
Новата постановка на Снежана Дескова и Анелия Димитрова е решена с ефектна мултимедия, дело на Сергей Голубев, а костюмите са на Първолета Чавдарова-Летиция. В ролята на Юношата ще танцува Фиорди Лоха, във валса ще му партнира Анелия Димитрова, в мазурката солист е Харука Суга, прелюд – Ромина Славова, валс-Мартина Префето. Участва балет на Държавна опера Стара Загора.