Камерната опера „Любов и Ревност“ в Люксембург
На 6 и 7 декември на сцената на Националния театър на Люксембург ще се представи „Любов и ревност“ – камерна опера от Албена Петрович-Врачанска. Операта е написана специално за Държавна опера Стара Загора/. Диригент е Алекс Сансо / Испания/, режисьор Огнян Драганов, сценично пространство и костюми – Денис Иванов. Солисти са Елена Баръмова, Николай Моцов, Тереза Бракалова, Игнат Желев, Нели Нечева, още Пролет Пенчева, Инна Андреева, Ивона Иванова, Теодор Петков, Марин Русинов, Костадин Якшев. Със специалното участие на Хуан Марти Фраскиер / Испания/-саксофон.
Предлагаме ви превод на статията „Хората на изкуството, разпалващи интереса към театъра“, публикувана на 12 септември тази година в авторитетния вестник Luxemburger Wort. Снимката на статията е на сцена от операта „Любов и ревност“ с Нели Нечева – солист.
През новия сезон Националният театър на Люксембург предлага на своята публика премиери, гостуващи изпълнители и модернизирана зала
Автор: София Шюлке
„Живеем в затвори, построени от нас самите или от някой друг“ – това е посланието на Франк Хофман, Директор на Националния тетър на Люксембург по повод новия игрален сезон на Националния люксембургски театър. Популизъм, промяна в климата, брекзит; изглежда така, сякаш една катастрофа е последвана от друга. Но театърът не може да спре до тук. „В днешно време задачата ни на сцената е да покажем не само злоупотребите, но и да посочим перспективите и да вдъхнем смелост.“ В крайна сметка публиката не бива да бъде наказвана за това, че ходи на татър. „Забавлението е също част от него“, обяснява Хофман. И така новият сезон под мотото „Тетърът, отключеният затвор“, предлага и остроумни спектакли.
Мрачно хумористичен, сезонът започва с възраждането на модерната класика на Ясмина Реза „Le dieu de carnage“ („Божествата на касапите“) на 4 октомври. В продукцията на Хофман се срещат две семейни двойки след сбиване между внуците им. Спорът, който след това избухва между тях, отвежда до най-съкровената същина от четири, само привидно добре подредени средства за съществуване. По-рано, по повод честването на 100 годишнината от избирателното право на мъже и жени в Люксембург, Националният театър ще води политическия дебат от онова време пред днешната аудитория (Премиера: 28. Септември). „Камерен театър“, който се играе в камерна зала.
Нов драматург от Императорския театър във Виена (Burgtheater, Wien)
Междувременно Жан-Пол Мейс и Марк Баум оспорват като съдия и прокурор една джентълменска вечер, която излиза извън контрол. „Nom Iesse gi mer an die Hobbykeller“ от Гай Ревениг е като лебедова песен на люксембургската буржоазия (Премиера на 22. Октомври). Това е десетото произведение на Ревениг, което Хофман инсценира. „Той може да пише за герои, които са като истински хора. Именно това съм намирал винаги за особено впечатляващо при него“, обяснява той своето oчарование от люксембургския автор.
С „Любов и ревност“ (Премиера на 06. Декември) Националният театър на Люксембург ще представи опера от Албена Петрович-Врачанска. Творбата е съвместна продукция на Държавна опера на град Стара Загора, България и United Instruments of Lucilin. Цветно и спонтанно, така Гай Фриш, художествен ръководител на оркестъра, описва „изключителния стил“ на люксембургския композитор от български произход.
„La vieille qui marchait dans la mer“ от Фредерик Дард (Премиера на 23. Януари) разказва историята на 85-годишна крадла, която се влюбва в много по-млад мъж. „Това е текст, който много добре разказва за отминалото време и смъртта. Една творба, която е същевременно странна, но и много забавна “, казва режисьорът Катя Скартън-Ким, която адаптира текста на на най-продавания френски автор за сцената на театъра.
Националният люксембургски театър има ново попълнение в лицето на Флориан Хирш. Германският драматург, който се мести от виенския Burgtheater в Люксембург, се радва преди всичко на постановката на шедьовъра на Франц Кафка „Die Verwandlung“ („Промяната“) (Премиера на 27. Февруари). „Кафка се чете днес толкова запалено, колкото и тогава, а може би дори повече.“
Мишел Клис, драматург на тазгодишния сезон, написа за театъра новата пиеса „Parterre“ (Премиера на 25. Март), в която той събира – мамино синче, бежанец и студент – в споделен апартамент на общежитие, където те и техните убеждения се сблъскват под ръководството на Bernhard Eusterschulte.
С „Captcha“ (Премиера на 31. Януари) писателят, композитор на шансони и актьор от Esch / Alzette създава и музикално-поетична вечер, която ще бъде представена от актрисата Патриция Зилковска и солистката на цигулка Даниел Хеникот, съосновател на Lucilin.
Програмата включва и гост изпълнения: „Baal“ от Бертолт Брехт; „Qui at ué mon père“, постановка на Tеатър Страсбург; „Рицар Одило и суровият господин Винтер“, детска опера от Държавния театър Саарланд в Саарбрюкен и рецитала „Какво мислите? Градски молитви“; „Защо?“, една пиеса за самия театър.
Освен това има и технически промени: От октомври месец ще бъде достъпна новата зала за зрители, в която ще може да се влиза от двете й страни, а през януари ще бъдат доставени и нови столове. Най-зрелищното в тази зала ще бъде така наречената „потъваща сцена“, която ще има три нива и ще бъде разположена между основната сцена и редовете за зрители. „Тя може да се използва за пиеси, музикални представления, както и за допълнителни редове със столове за зрителите“, обяснява Хофман. Докато механизмът за подвижната сцена предстои да бъде направен по време на новия сезон, то вентилацията, прожекторите и озвучителната система са вече модернизирани.
Детайли и цялата програма може да намерите тук: www.tnl.lu
Снимка на сатията на Нели Нечева:
Операта „Любов и ревност“ със сопран Нели Нечева разказва за трагичната любов