Послание по случай Международния ден на танца 2020 от Грегъри Вуяни Макома
Международен театрален институт
Световна организация за сценичните изкуства
Послание по случай Международния ден на танца 2020 от Грегъри Вуяни Макома
29 април 2020
Грегъри Вуяни Макома, танцьор, актьор, хореограф и преподавател по танци от Южна Африка
По време на едно интервю, което наскоро дадох, ми се наложи да се замисля по-дълбоко за танца, какво означава той за мен? Отговаряйки, трябваше да се вгледам задълбочено в моето пътуване, и осъзнах, че то винаги е било цел и всеки ден е ново предизвикателство, срещу което трябва да се изправя, и точно чрез танца аз се опитвам да осмисля света. Ние преминаваме през невъобразими трагедии, във време, което най-точно бих определил като ерата на пост-хуманизма.
Повече от всякога ни е нужно да танцуваме с цел, да напомняме на света, че човечността все още съществува. Целеустремеността и емпатията трябва да надделяват години и години наред над неоспоримото виртуално владичество на разрухата, което роди катарзиса на повсеместното страдание, завладяващата тъга, тежката реалност, която продължава да прониква в живите, срещу които се опълчва смъртта, отритването от обществото и бедността.
Нашият танц повече от всякога трябва да изпрати силно послание към световните лидери и онези, на които е поверена сигурността и подобряването на условията за живот, че ние сме армия от разгневени мислители, и нашата цел е стремежът да променим света стъпка по стъпка. Танцът е свобода, и чрез нашата придобита свобода, ние трябва да освободим другите от дебнещите капани в различните кътчета на света. Танцът не е политически, но става политически, защото носи в тъканта си човешката връзка и следователно реагира на обстоятелства в опита си да възроди човешкото достойнство.
Танцувайки с телата си, сблъсквайки се с пространството и обгръщайки се заедно, ние ставаме движеща сила, която преплита сърцата, докосва душите и осигурява лечението, от което толкова отчаяно се нуждаем. И целта става едноглава хидра, непобедим и неделим танц. Всичко, от което се нуждаем сега, е да танцуваме още!
Грегъри Вуяни МАКОМА
танцьор, хореограф, актьор, преподавател по танци
Грегъри Вуяни Макома започва да се интересува от танцово изкуство в края на 80-те години на ХХ век, като начин да преодолее нарастващото политическо напрежение в Южна Африка. Започва обучение си по танци през 1990 в „Движение в Танца“, където през 2002 завършва специалност „Артистичен помощник директор“. Макома се утвърждава като международно признат танцьор, хореограф, преподавател и режисьор. Основава Танцов театър „Вуяни“ през 1999, когато започва научна работа в Училището по обучение и изследване на сценичните изкуства в Белгия под ръководството на Ан Тереза Де Кеерсмаекер.
Макомо получава признание за съвместната си работа с артисти от неговото поколение като Акрам Кан, Винсент Мантсое, Фостин Линекула, Дада Масило, Шанел Уинлок, Сиди Ларби Черкаоуи, Нхланхла, Махлангу и театралния режисьор Джеймс Нгкобо.
Няколко произведения от репертоара му спечелват международно признание и възхищение. Това включва Хореограф на Годината от Първа национална банка през 1999, 2001 и 2002, съответно за Ритъм 1.2.3, Ритъмен блус и Южна Утеха. Печели наградата за Млад артист в танцовото изкуство на Стандарт банк през 2002 г. Макома е финалист за Наградата за хореография на Даймлер Крайслер през 2002 г. и Програмата на Ролекс за менторство през 2003 г. Той е носител на Наградата „Тунки“ за лидерство в танцовото изкуство през 2012 г. През 2014 г. получава „Беси“, най-високото отличие за танц в Ню Йорк за постановката „Напускане/Съществуване“ за оригинална музикална композиция. Той участва като номиниращ член в Инициативата за изкуства на „Ролекс“ през 2016 – 2017 г. както и като куратор на Главната танцова програма на Фестивала за национални изкуства през 2017. Сегашните му произведения „Виа Канана“ и „Цион: Реквием от Болеро на Равел“ в момента са на турне в Африка и Европа.
През 2017 Макома е отличен от Френското правителство като Рицар на изкуствата и Литературата. През 2018 е награден от Отдела за изкуства и култура на Южна Африка с първата Награда „Усиба“ за отдадеността си на обучението по танци. През 2018 г. Макома е един от селектираните гостуващи артисти във Факултета по танци на Университета в Общността на Виржиния, както и гостуващ преподавател в Училището Де Сабле – Тоубаб Диалау – Сенегал. Макома е член на комитета по селекция на Биеналето по танц в Африканския Фестивал, който ще се проведе в Маракеш през 2020 г.
През 2018 г. Макома си сътрудничи с Уилям Кентрич като хореограф и изпълнител в операта от Кентрич „Главата и товара“, чиято премиера е в Модерната галерия „Тейт“ в Лондон през юли и е представяна в Германия, Австрия, Нидерландия и Ню Йорк.
През 2019 Макома си сътрудничи с Идрис Елба и Куаме Куей-Армах в продукцията „Дървото“, продуцирана от Международния Фестивал в Манчестър и театъра Янг Вик.