„Песните на Пучини“ на 12 март в Камерна зала „България”
Софийската филхармония и Държавна опера-Стара Загора
представят
Музика без граници
„Песните на Пучини“ на 12 март в Камерна зала „България”
Вълнуващ концерт с песните на Джакомо Пучини ще събере почитателите на композитора-сърцевед на 12 март от 19,00 ч. в Камерна зала „България”, за да се насладят на изкуството на един любим и доказан творчески тандем – тенорът Ивайло Михайлов и пианистката Деница Петрова. Концертът ще представи цикъла „Песните на Пучини“, а композициите, включени в програмата, сами по себе си ще изненадат публиката, защото са малко познати и стават обществено достояние едва през 1987г., когато един от най-големите изследователи на творчеството на Пучини – Майкъл Кей ги публикува. Водещ на концерта е Лили Друмева, която не за първи път се среща отблизо с оперното изкуство, а преводът на поетичния текст на песните е на Ивайло Михайлов. Песните на Пучини, които ще представи пред софийската публика тенорът Ивайло Михайлов са композирани през най-плодотворните години на композитора, като голяма част от тях са написани случайно, по определен повод или по настояване на близки и приятели. Някои от тях са били композирани по поръчка на учебни заведения, други като романси, предназначени за приеми, и са били публикувани в периодични музикални издания.
Романсът “A te” е написан в периода 1874 – 1880-та г., когато Пучини е учил композиция при Карло Анджелони в Института „Пачини”. „Salve Regina” и ”Mential’avvizo” са композирани по време на следването му в Миланската консерватория. Песента “Canto d’anime” е написана през 1904 специално за „грамофона” по поръчка на Алфредо Микаелис, собственик на грамофонна компания. Пучини пише великолепната песен „Casa mia” /“Къща моя”/ по молба на Едоардо де Фонсека, редактор, който я включва в статия, публикувана в списанието “La casa” /„Къщата”/. В статията Пучини описва и разказва за своите резиденции в Торе дел’Лаго, Киатри и Абетоне. С “L’uccelino” /“Птиченцето”/, приспивна песен, написана за детето на негов приятел, с “Terra e mare” /”Земя и море”/, написана за Де Фонсека за „Годишен албум за изкуства и писма”, и с „Новисима – 1902”, Пучини достига високото ниво на успешен песенен композитор.
Чувствителният музикален слух ще улови, че Пучини съвсем не е устоял на изкушението да използва тези песни като мотиви и в своите опери. Както споделя Майкъл Кей: песните са като ранни мисли за бъдещи опери. Така например прочутата ария на Де Грийо от операта „Манон Леско“ е изградена върху Mential’Avviso – речитатив и ария за тенор и пиано. Основата на квартета от трето действие на „Бохеми” е песента “Sole e amore” /”Слънце и любов”/, матината, написана от Пучини осем години по-рано. В „Тоска” и „Мадам Бътерфлай” се чува ехо от вече родени от перото на Пучини мелодии. Една от тях е “Avanti Urania” /Напред, Темида!”, композирана от Пучини за неговия голям приятел и меценат маркиз Карло Джинори-Лищи /Къдравия/. Другата е “Inno a Diana” /”Химн на Диана”/, написана за ловните дружинки и посветена на всички ловци в Италия. “Canto d’anime” /Песен на душите/ е прототипът на арията на Ринучо от операта „Джани Скики”. “Morire” /Да умреш/ е използвана два пъти – в албум продаван с благотворителна цел от Италианския Червен Кръст по време на Първата Световна Война и като встъпителна ария на Руджеро във втората версия на „Лястовичката”. Съществуват много други примери за използването на песните от Пучини, а също така и на инструментални произведения в композирането на неговите опери.
ПЕСНИТЕ НА ПУЧИНИ
РЕЦИТАЛ НА ИВАЙЛО МИХАЙЛОВ тенор
Акомпанимент на пиано Деница Петрова
Водещ Лили Друмева
Превод на текстовете на песните Ивайло Михайлов
A te – На теб
Mential’avviso – Предупреждението лъжеше
Storiella d’amore – Любовна историйка
Sole e amore – Слънце и любов
Avanti, Urania – Напред, Темида
Inno a Diana – Химн на Диана
Casa mia – Моята къща
E l’uccelino (Ninna – nanna ) – Птиченцето (Приспивна песен)
Terra e mare – Земя и море
Canto d’anime (Pagina d’album) – Песен на душите (Страница от албум)
Morire? – Да умреш
Тенорът ИВАЙЛО МИХАЙЛОВ завършва през 1997 година НМА „Проф. Панчо Владигеров“, София с бакалавърска степен по класическо пеене в класа на световноизвестната оперна дива Валери Попова. През 2002 г. печели стипендия от Министерството на културата на Република България и заминава за Академията “Борис Христов “ в Рим, Италия, където учи под ръководството на Джузепе Тадеи. Продължава с шестмесечно обучение в Академията за оперно бароково изкуство в гр. Озимо (Италия) с преподаватели Луиджи Алва и Уилям Матеуци. През 2002 г. защитава магистърска степен по вокална педагогика от НБУ – София в класа на проф. Руско Русков. През 2010 г. Ивайло Михайлов защитава магистърска степен по „Арт мениджмънт“ от АМТИИ – Пловдив с научен ръководител проф. Живка Бушева. През 2013 г. придобива магистърска степен по „Музикално-сценична режисура“ от АМТИИ – Пловдив с научен ръководител проф. Павел Герджиков. Дебютът му като режисьор е операта „Бастиен и Бастиена“ от В. А. Моцарт. През 2012 г. той се появява в анимационните филми „Brain Damage“ и „Българ“, с режисьор Неделчо Богданов. Дебютът му в Софийската национална опера и балет е през 2012 г. като Ернани от едноименната опера на Джузепе Верди в постановката на Варненска опера. През следващата година дебютира в Букурещката национална опера и балет като Фауст от едноименната опера на Шарл Гуно. Следват Дон Хозе в Колизео до Порто през май на 2014-та и главната роля на Вакула в приказната опера „Черевички” на Чайковски в операта в гр. Каляри, излъчена по телевизия RAI през януари 2015 г. и може да се гледа на официалния сайт на RAI 5. Следват ангажименти в главните роли в оперите „Бохеми“, „Бал с маски“, „Кармен“ в Сполето, Италия където е постоянен гост-солист от 2015-та г. с турнета в Перуджа, Орвието, Асизи. Пее на сцените в Палма де Майорка, Антверпен, Гент и мн. други. През 2013/14 той е наставник и съдия в първото издание на “Popstar to operastar” – Виетнам и вокален педагог в X-фактор. Най-силните му роли са на Ернани, Дон Хозе, Родолфо, Фентън, Пинкертон, Алфред Жермон, Радамес, Фауст, Каварадоси, Вакула и повече от 30 други роли. През 2019 година дебютира с голям успех в ролята на Васко да Гама от операта „Африканката“ на Майербер в съвместната продукция на Старозагорската опера и Дойчеопер-Берлин. Ивайло Михайлов има множество записи за Българското Национално радио и БНТ. Гост-солист на операта в Гданск от 2019г. в постановката на операта „Таис“ от Масне, която бе представена и пред старозагорската публика под палката на маестро Жозе Мария Флоренсио на ФОБИ 2019г. През април 2021 дебютира в ролята на Азал от операта на Клод Дебюси „Блудният син” на сцената на Операта в Гданск. През октомври 2021 прави своя забележителен дебют в ролята на Форесто от операта „Атила” в съвместната продукция на Старозагорската опера и на Театро Лирико-Каляри, Италия.
Докторант в АМТИИ-Пловдив с научен ръководител проф. Тони Шекерджиева.
Ивайло Михайлов е ученик на именития български тенор Калуди Калудов. Солист на Държавна опера-Стара Загора от 2018.
ДЕНИЦА ПЕТРОВАе пианист с богата палитра от музикални възможности, опит и творческа неизчерпаема енергия.
Деница Петрова е родена в Стара Загора в артистично семейство. Майка й е първият учител по пиано, който й разкрива красотата на музиката. Започва да свири на пиано от 5 годишна и е приета в ДМШ към СМУ “Хр. Морфова”.
Завършва средно музикално училище през 1996г. с много участия в продукции и концерти. Завършва Академията за музикално и танцово изкуство-Пловдив през 2002г. при професор Роксана Богданова с отличие.
Още като студентка тя работи като оперен корепетитор в Държавна Опера-Стара Загора, където за около 20 годишната си практика с разнообразни оперни заглавия и работа с различни диригенти от България и чужбина натрупва много опит.
Участва в майсторски клас за оперна корепетиция при Катя Борисова (UniversitatMozarteumSalzburg, BayerischeStaatsoper)
В своята практика тя е работила с режисьори като Пламен Карталов, Хачо Бояджиев, Урсула Хорнер, Вера Немирова, Игнацио Окипинти .
Акомпанирала е на световно известни солисти като Веселина Кацарова, Надя Кръстева, Даниел Магдал, Драгана Радакович, Дарио Ди Виетри, Калуди Калудов, Бойко Цветанов, Камен Чанев и всички изключително талантливи солисти от Старозагорска Опера.
ЛИЛИ ДРУМЕВА е певица, автор на песни, създател и фронт-музикант на най-успешната българска кънтри и блуграс група „Lilly of the West”. Тя е продуцент и издател на единадесет студийни албума, организатор на европейски турнета, концерти и фестивали. „Lilly of the West” имат престижни награди от конкурси в Холандия, Франция и САЩ. От 20 години насам Лили Друмева е пионер и двигател в развитието на кънтри и блуграс музиката на Балканите. Тя е член на борда на Европейската и Световна Кънтри и Блуграс Асоциация, където представя Източна Европа. Лили Друмева е и музикален журналист с повече от 15 години опит в БиБиCи, Ретро Радио, Радио София, Хоризонт, ББT, Радио Бинар. Специализирала е кънтри и блуграс музика в САЩ по програма “Фулбрайт”. Тя е и автор на книга „Настроение с Лили – музика в 50 теми”, която представя жанровете: кънтри, блуграс, блус, суинг, рок енд рол и др. Лили Друмева е и успешен импресарио, работейки с американски и европейски артисти. Организатор е на международния фестивал за изпята поезия Sofia Singer Songwriter Fest.
Форматът на камерните концерти „Музика без граници“ се превърна в „запазена марка“ на Държавна опера-Стара Загора. През творческия сезон 2020/2021 се роди идеята за създаването на специални мултижанрови камерни концерти, които поднасят на публиката изненадващи приятни срещи с рядко изпълнявани или напълно непознати произведения от световната музикална съкровищница. Премиерите на камерните концерти се състояха през 2021 година на сцената на Старозагорската опера. Всеки един от тези концерти е със своето светло послание и е белязан от авторския почерк и естетика на своите създатели. От 12 март до 13 май бутиковата поредица от 7 концерта ще бъде представена в дома на камерната музика – Камерна зала „България”, съвместно от Софийската филхармония и Държавна опера-Стара Загора. Припомняме, че поради усложнената епидемична обстановка планираният за 5 февруари концерт с песенния цикъл на Шуберт „Зимен път” в изпълнение на баса Ивайло Джуров и пианистката Деница Петрова се отлага за 17 април. На 26 март очаквайте атрактивния концерт „Мразя музиката…, но обичам да пея” по идея на сопраното Русалина Мочукова.
Достъпът до концертите в зала „България“ става само с валиден Зелен
сертификат или отрицателен тест за коронавирус с валидност 72 часа за PCR
тестовете и 48 часа за антигенните.
Билети за концертите са налични на касата на зала „България“, онлайн и в
мрежата на Ивентим.
Цени на билетите:15 лв.
Специална цена за пенсионери – 12 лв.
За ученици и студенти от НМУ и НМА – 5 лева