„Орфей“ на Нова Белградска опера
Нова Белградска опера и оперен театър „Мадленианум“-Белград
ОРФЕЙ
опера в пет действия от Клаудио Монтеверди по либрето на Алесандро Стриджо, изпълнена на старинни инструменти от епохата на барока, диригент Предраг Госта, музикална редакция Марияна Миянович и Предраг Госта, режисьор Александър Николич, в главните роли: ОРФЕЙ – Никола Дискич, ЕВРИДИКА – Антония Дънджо, ПОСЛАНИЧКА – Радослава Воргич, НИМФА – Драгана Попович, НАДЕЖДА – Франко Клисович, ХАРОН – Марко Живович, ОВЧАР, ДУХ – Любомир Попович, ПЛУТОН – Сретен Манойлович, АПОЛОН – Михайло Шлийвич
Посвещава се на 450 години от рождението на Клаудио Монтеверди и 410 от първото представление на операта в Академията на Мантуа
Клаудио Монтеверди (15 май 1567 в Кремона, Италия- 28 ноември 1643, Венеция) е възпитаник на Венецианската музикална школа. Смятан за новатор, той се проявява като композитор, цигулар,певец и художник. Творчеството му бележи прехода от ренесансовата към бароковата музика. Като композитор той безспорно печели славата на майстор на мадригала. Негова е и най-ранната драматична опера – Орфей. Той е новатор като създател на оперния оркестър, с голям принос и за развитие на полифонията и хармонията. По негова инициатива се създава първия оперен театър в света – 1637 г. във Венеция. От общо 18-те му опери са съхранени едва четири – Орфей, Завръщането на Орфей, Коронацията на Попея и арията Lamento от операта Ариана.
Орфей е написана е за ежегодния карнавал в Мантуа. Произведението е определяно като първо в жанра на операта. За първи път е представена през февруари 1607 г., а на 24-ти същия месец – в Кралския театър в града. Съвременния дебют на операта Орфей е в Париж през 1904 год., когато е представена в концертна версия.
Творбата се отличава с драматичната сила на богатата оркестрация. Сюжетът е базиран върху древногръцкия мит за Орфей, който се опитва да върне любимата си Евридика подземното царство на Хадес.
НОВА БЕЛГРАДСКА ОПЕРА е основана през 2014 г. с идеята да запълни репертоарната празнота в страната и региона, както и да създаде възможности за ангажиране на нови талантливи артисти и да базира своята дейност според стриктните принципи за работа в Европа и най-известните оперни театри в света. В сътрудничество с „Мадленианум“ Нова белградска опера е представила два проекта досега – „Коронацията на Попея“ от Клаудио Монтеверди, както и операта „Орландо“ от Георг Фридрих Хендел.
ПРЕДРАГ ГОСТА (САЩ / СЪРБИЯ) е роден в Белград. Получава академична степен по солово пеене и клавесин в известния „Тринити колидж“ в Лондон. Завършва солово пеене, хорово и оркестрово дирижиране в Държавния университет на Джорджия в САЩ, продължавайки в Русия и Европа. Той развива уменията си за клавесин, орган и историческа интерпретация, работейки с артисти като Колин Тилни, Джеймс Джонстън, Артур Хас, Кенет Вайс, Андрю Лорънс Кинг, Антъни Рули, Майкъл Фийлдс, Евелин Таб, Емма Къркви, Филип Торби, Вивика Жено, Лоранд Килбертус и други. Той е основателят и артистичният директор на фестивала за барокова и старинна музика „Ню Тринити“ и Новата белградска опера. Също така е диригент на Новия симфоничен оркестър „Макрис“. Работил е с ансамбли като Лондонския симфоничен оркестър, Руския национален оркестър в Москва, Националния филхармоничен оркестър във Вашингтон и други. Изпълнител е на фестивали в Бостън, Амхърст, Кънектикът и фестивала „Пиколо Сполето“ (САЩ), на фестивала „Дарлингтън“ (Англия), фестивала „Вамала“ във Финландия, Бароковия фестивал в Корчула, Бароковите вечери във Вараждин и други. Издал е 12 компакт диска с репертоар от музика от ХVІ до ХХІ век.
МАРИЯНЯ МИЯНОВИЧ, вокална педагожка, учи пиано във Факултета по музика в Белград и солово пеене в консерваторията „Свеелинк“ в Амстердам. Печели няколко международни конкурса. Първият и голям успех е на международната сцена през 2009 г., в ролята на Пенелопа на Фестивала в Ек сан Прованс в „Завръщането на Одисей в родината му“ от Монтеверди, с ансамбъла „Процъфтяващите изкуства“, ръководен от Уилям Кристи. Със същите диригент и ансамбъл на Операта на Цюрих тя записва DVD на операта от Хендел „Орландо“, където изпълнява главната роля. Участвала е в продукции във водещи оперни театри и концертни зали, а също така и на престижни фестивали. Работила е заедно с диригенти като Хартмут Хенхен, Рикардо Шаи, Еммануел Аим, Николаус Арнонкур, Филип Херевеге, Рене Якобс, Пол Маккрийш, Марк Минковски, Кристоф Руссе и Жан-Кристоф Спинози. Записала е многобройни оперни творби от Хендел, Вивалди и други композитори, под ръководството на Уилям Кристи, Марк Минковски, Алън Къртис, Фабио Бионди и Отавио Дантоне. Нейното солово СиДи „Affetti barocchi“ с арии от Хендел, е издадено от SONY през 2007 г. Освен че работи с Нова белградска опера, Марияня Миянович е и артистичен директор на Белградската барокова академия. Живее в Швейцария.