Мюзикълът „Сиси – душата на императрицата“ на сцената на 18 март
„Сиси-душата на императрицата“ разказва за живота на една от най-колоритните личности в австрийската история – Елисавета Австрийска, наричана галено СИСИ. „Принцесата на Европа“ остава в историята с новаторската си философия и необикновен живот. Като една от най-възхитителните женски фигури за времето си, Сиси се противопоставя на ограниченията на своя изпълнен с блясък и фалш живот. Тя изпада във все по-дълбока криза и депресия и прави своя странен и краен избор – на императрицата-скитница. За да се стигне до нейния злополучен трагичен край – Сиси е убита на брега на Женевското езеро. Към днешна дата, австрийската императрица Сиси продължава да бъде за много поколения символ-легенда на свободолюбивата австрийска жена.
Съвременният австрийски композитор Роланд Баумгартнер, вдъхновен от историята на императрица Сиси, създава своята творба, която определя като неоромантична опера. Първото изпълнение за България на „Сиси – душата на императрицата“ е предоставено на Държавна опера-Стара Загора (заедно с последващо национално представяне в цяла България) като знак за творческо сътрудничество между Австрия и България. Режисьор на постановката е Огнян Драганов, художник на декора и костюмите – Гендони. Спектакъла ще дирижира босненският диригент Андрия Павлич. Хореографията е на Йоана Влагули /Гърция/. В ролята на Сиси – Емилия Иванова. Участват още солистите Емилия Джурова, Валери Турманов, Иван Кабамитов, , Николай Моцов и др., хор, балет и оркестър на Държавна опера-Стара Загора. Специално е участието на актрисата Силвия Лулчева в ролята на Титания.
Творческият екип изцяло се придържа към класическо сценично решение с пищна сценография и костюми, адекватни на епохата, в която се развива действието. Зрителите ще могат да се насладят на красивата и мелодична музика на Роланд Баумгартнер и ще съпреживеят драмата на императрица Сиси в разкош от художествени решения, които имат за цел да обрисуват привлекателния дворцов свят в неговия пълен блясък и разтърсващи контрасти. Стремежът е да се постигне баланс между класиката и съвремието във всяко едно добре обмислено и търсено внушение – като режисура, визуални, хореографски и пластични решения.
Гендони, автор на костюмите и сценографията:
В постановката Сиси облича седем костюма, тъй като самата структура на произведението на операта следва хронологически всички важни етапи от нейния живот. Трябва да се има предвид, че тя е била модната икона на 19-век – костюмът наистина е импозантен, но той не може да бъде разглеждан извън ансамбъла. Става дума за едно противопоставяне на костюма на Сиси спрямо този на дворцовото общество, което е изключително консервативно. Сиси пътува много, бяга от дворцовия етикет и ангажименти, бяга и от Виена, която почти ненавижда. Дамите, които обграждат Сиси, в спектакъла са представени като обърнати порцеланови чаши, извадени от витрините на Зилберман в Хофбург. Сиси е поръчвала костюмите си в ателиетата на Уорт в Париж, който по онова време облича коронованите особи на Европа. Изборът на нейния костюм винаги е бил свързан както с настроението, така и с характера на церемониите в двореца. Костюмът и граничи с известна доза екстравагантност в най-хубавия смисъл на думата.
За постановката са разходвани огромни количества плат, много камъни, щамповани елементи. По-голяма част от костюмите са моя интерпретация на историческите. Почти на 90% пресъздавам посмъртния костюм на Сиси, който се пази в Хофбург. Всичко останало е моя интерпретация с реверанс към стила, към епохата и същевременно към вътрешния облик на Сиси. Наложи ми се да направя над 180 костюма и да работя над 200 печатни файла за този спектакъл. Говоря за декорациите на костюма, за печата на декора. Дъщерята на композитора ми помагаше да намеря подходящите аксесоари за императора. Рано или късно този спектакъл ще бъде представен във Виена.“