„ЛУЧИЯ ДИ ЛАМЕРМУР” НА СТАРОЗАГОРСКАТА ОПЕРА В ПЛОВДИВ

„Лучия ди Ламермур” на Старозагорската опера в Пловдив
Спектакълът на операта „Лучия ди Ламермур” от Доницети на Старозагорската опера привлече вниманието на меломаните от цяла България след впечатляващата премиера на белкантовия шедьовър на 5 декември 2015 година. Припомняме, че с този спектакъл бе закрито 46-то издание на Фестивала за оперно и балетно изкуство в Стара Загора.
На 21 април от 19.00 часа спектакълът ще бъде представен за първи път извън Стара Загора – в Дома на културата „Борис Христов” в Пловдив. В спектакъла на операта „Лучия ди Ламермур” брилянтното сопрано Веселина Василева ще направи своя дебют пред пловдивската публика в ролята на Лучия. Иван Кабамитов ще ѝ партнира в ролята на нейния брат Енрико Аштън, Ивайло Йовчев ще поеме ролята на изстраданата и въображаема любов на Лучия – Едгардо, Пламен Кумпиков ще пресъздаде ролята на Раймондо, Борис Тасков ще се представи в ролята на Артуро, Нели Нечева – Алиса. Участват още Любомир Петков, Биляна Чолакова, Александър Желев, оркестър и хор на Държавна опера-Стара Загора, прабългарска школа за оцеляване „Бага-тур”.
Спектакъла на операта „Лучия ди Ламермур” ще дирижира Ивайло Кринчев. Режисьор Огнян Драганов, сцeнография Димо Костадинов, художник на костюмите Салваторе Русо /Италия/. Диригент на хора Младен Станев.
Какво определя като необикновена постановката на операта „Лучия ди Ламермур” на Старозагорската опера? Ето какво отбелязва в своя обзорен материал журналистката Августа Манолева за в. Дневник, от 4 декември 2015:
„Този белкантов шедьовър на Гаетано Доницети е от рядко поставяните в Европа. В момента не се играе в нито един от нашите оперни театри в страната. Изисква не само изпълнителска бравурност, но има и вплитане между музикалната и драматичната партитура, което пък дава възможности за индивидуален творчески поглед.
Работата в екип се обединява около различното режисьорско решение на сюжетните линии, които се развиват в произведението. Различен е и акцентът (по либрето) – сцената с полудяването на Лучия. Ако моментът с лудостта е централен в операта, използва се като похват от много композитори през този период, Драганов го превръща в реминисценция и сцена, в която Лучия оглежда света отгоре. Такъв, какъвто би искала да го види. Едва след нейната смърт се материализира образът на Едгардо, който е единствено във въображението и желанията й. Героинята намира своя любим горе, в по-красивия свят.
И костюмите, и сценографията са подчинени на условността на двата свята: светът който се върти около ситуациите и светът отгоре – стои и наблюдава въртящата се действителност.
В сценографията си Димо Костадинов е проводник на основната идея, а пътят е от условност към изчистеност…
Костюмограф е италианецът Салваторе Русо, дългогодишен художник в Римската опера. У нас работил вече в екип с Огнян Драганов и в Операта в Русе. "Направил съм костюмите според режисьорския замисъл – Лучия е луда още от първата сцена. Все едно около нея всичко са фантазии. Видяно единствено и само през нейните очи. Костюмите са от епохата след 1543-та година, борбите между Англия и Шотландия, когато на престола се качва Мария Стюард. Респектирани сме от текста, музиката, както и от романа на Уолтър Скот, който възстановява една стара история, вплетена в либретото на операта. За първи път направих заглавието в Рим. Костюмите винаги са свързани с режисурата. А в Италия тя беше доста стара и уморена – разказа Салваторе. Тук е съвсем различна, затова всичко създавам като за в друга ситуация. Едно от важните неща при създаването на костюмите е историческият начин на кроене. Рязането на платовете е по оригинални шотландски кройки". Разбира се това кроене е прекарано през неговата идея, през идеята на режисурата и на материалите, които се използват. Ушити са 92 мъжки и дамски костюма, за които е използвано 1259 м. основен плат, а за шевиците, украсите и дантелите – 2100 метра.
За главния диригент Ивайло Кринчев "Лучия" винаги е предизвикателство, защото този образец на белкантовата литература изисква много внимателен подход по отношение на гласовете, с които се разполага. Темповите и драматургичните характеристики трябва да имат своето обяснение и извеждане през възможностите на солистите. Бутиково е заглавието, защото много трудно може непрекъснато да присъства в афиша на оперния театър . А възстановяването в редовия репертоар на операта изисква винаги репетиционен цикъл със солистичния състав, който влиза в него, заради нюансираността в музиката на Доницети…
Това е четвъртият път, в който режисьорът Огнян Драганов поставя това заглавие. От дебютът му в Националната опера, София, 2002 година; през Колумбия, Меделѝн – вторият по големина град, 2006; Букурещ 2007…Всичките постановки са абсолютно различни една от друга. Обединяващо е само заглавието "Лучия ди Ламермур" (1835), призната за най-добрата опера на Доницети, наскоро след написването й…”
На 21 април пред пловдивската публика в ролята на Лучия ще дебютира ВЕСЕЛИНА ВАСИЛЕВА
Веселина Василева завършва средното си образование в училище по изкуствата ''Васил Воденичарски'' гр. Враца в музикална паралелка със специалност класическо пеене. Висшето си образование получава в ДМА ''Панчо Владигеров'', където се дипломира в класа по оперно пеене на доц. Ирена Бръмбарова и по актьорско майсторство на проф. Павел Герджиков .
Специализира оперна интерпретация с Гена Димитрова, Майя Попова и Атанас Атанасов. Веднага след завършването си е приета като артист-солист в Държавна Опера – Русе, след успешно издържан конкурс на първо място.
От 1998 г. гастролира с голям успех в цяла Европа, САЩ, Япония, Македония, скандинавските страни, гостува във всички български оперни театри. Пяла е на различни престижни оперни сцени като: Бунка кайкан в Токио, Залцбургския Аудиториум-Австрия, Концертна зала „Кралица Елизабет Втора” в Лондон, театър Аудиториум-Палма де Майорка, Испания, Маджестик театър в Бостън, САЩ и големите театри в Лос Анджелис, Атланта, Ню Йорк, Ню Джърси, Сент Луис, Балтимор, Нейпълс, Източен Палм Биич, Сарасота, Гданск-Полша и т.н.
Гостувала е на различни оперни фестивали: "Вива ил канто" – Чешин-Полша, по покана на световно известния български тенор и тогава артистичен директор на фестивала Калуди Калудов, Форт де Франс, Франция, „Емил Чакъров”-Бургас, „Варненско лято”.
За свое най-престижно достижение певицата смята за изминалите 20 години творческа кариера своето участие в продукцията на първата сценична реализация на операта ''Емилия от Ливърпул'' на Гаетано Доницети, която след създаването ѝ през 1824 г. не е поставяна до наши дни. В главната роля на Емилия, Веселина Василева е първата българска изпълнителка в световната музикална история на тази опера, поставена за първи път в Ливърпул, Англия през 2008 г. – тогава градът е културна столица на Европа.
През последните няколко сезона Веселина Василева участва в най-новите премиери на оперите "Травиата" от Верди в Бургаската опера и на "Ловци на Бисери" на Бизе на сцената на Софийска опера и балет.
Постоянно гостува в постановките на Софийската опера на оперите "Травиата" и "Риголето" на Верди. В репертоара на певицата влизат още ролите на Неда от „Палячи” на Леонкавало, Мими и Мюзета от „Бохеми, Лиу от „Турандот” на Пучини, Сузана и Графинята от „Сватбата на Фигаро”, Церлина от „Дон Жуан” на Моцарт, Микаела от „Кармен” на Бизе, Маргарита от „Фауст” на Гуно, сопрановата партия от „Кармина Бурана” на Карл Орф. Има богат песенен и кантатно-ораториален репертоар, записи в БНР.
Солистите
Ивайло Йовчев е роден в Стара Загора. Започва да изучава оперно пеене при дългогодишния солист на Държавна Опера-Стара Загора – тенора Васил Недев. Продължава обучението си при проф. Реса Колева като частен ученик. Специализира в майсторските класове на проф. Реса Колева, Елизабет Линхарт и има диплома от завършен майсторски клас по камерна музика – френски репертоар.
Гастролира и в спектакли зад граница. Участва в проекта "Die himmlische Nacht der Tenore" с който от 2010 година досега всяка зима има концерти почти в цяла Германия. В репертоара на певеца влизат ролите на Абдало и Измаел от операта „Набуко”, Едоардо от „Крал за един ден”, Касио от „Отело” на Верди, Император и Понг от „Турандот” на Пучини, граф Алмавива от „Севилският бръснар” на Росини, Камий ди Росийон от оперетата „Веселата вдовица” на Лехар, Алфред от „Прилепът” на Щраус, Ферандо от операта „Така правят всички” от Моцарт и др., както и соловите тенорови партии от „Реквием” на Моцарт и „Стабат Матер” на Росини.
Пламен Кумпиков завършва Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” в класа на Асен Селимски. Специализира в Римската академия за изкуство и култура „Борис Христов” при Мирела Паруто и Антонио Боайе. Участва в майсторските класове на Райна Кабаиванска и на Ренато Брузон, организирани от престижния Експериментален оперен театър „А. Бели” в Сполето, Италия. Още като студент дебютира на сцените на оперните театри в Пловдив, Стара Загора, Бургас в ролите на Царя на Египет от операта „Аида” на Верди, Командора от операта „Дон Жуан” от Моцарт, Захария от „Набуко” на Верди. В Софийската опера дебютира през 2004 година в ролята на Мистър Пичъм от „Просешка опера” от Бритън. В Италия дебютира през 2005 в ролите на Колин от „Бохеми” и за първи път изпълнява ролята на Раймондо от операта „Лучия ди Ламермур” на Доницети в Сполето. През 2006-2007 година участва в японското турне на Експерименталния оперен театър в Сполето в ролята на Дон Базилио от операта „Севилският бръснар” на Росини. През април дебютира на сцената на оперния театър „Унтер ден линден” в ролята на Потапич от операта „Играчът” на Сергей Прокофиев под диригентството на Даниел Баренбойм. С тази роля Пламен Кумпиков гостува и на сцената на Миланската скала, Италия. През 2009 година дебютира в Софийската опера и балет в ролята на Стария циганин от операта „Алеко” на Рахманинов под диригентството на Емил Табаков. Участва в турнета в Белгия и Холандия в ролите на Спарафучиле /”Риголето”/, Рамфис /”Аида”/, Захария /”Набуко”/, Зарастро /”Вълшебната флейта”/ и др. През сезон 2012-2013 е солист на Вроцлавската опера в Полша, където изпълнява ролите на Захария, Спарафучиле, Командора и др. През 2015 участва в премиерното представяне на авангардния спектакъл на „Омагьосаният” от Божидар Спасов – спектакъл на Пловдивската опера. През лятото на 2015 гостува на фестивала на езерото Херенхим в Германия. На 5 декември 2015 изпълнява ролята на Раймондо в премиерния спектакъл на Старозагорската опера „Лучия ди Ламермур” от Доницети.
В репертоара на певеца влизат още ролите на Пимен /”Борис Годунов” от Мусоргски/, Сенека /”Коронацията на Попея” от Монтеверди/, Линдорф и Копелиус от „Хофманови разкази” на Офенбах/, Цунига /”Кармен” на Бизе/, Нурабад /”Ловци на бисери” от Бизе/, Столник /”Халка” на Монюшко/, Сколуба /”Страшният двор” на Монюшко/, Ферандо /”Трубадур” на Верди/, Банко /”Макбет” на Верди/, Уберто от „Слугинята-господарка” на Перголези, басовата партия от Реквием на Верди и други. От 2014 година е солист на Пловдивската опера, а от сезон 2015-2016 година – и на Старозагорската опера.
Иван Кабамитов e роден в Асеновград. През 1997 г. завършва ДМА „Панчо Владигеров“ , специалност класическо пеене. Специализира в Академията за изкуство и култура „Борис Христов“ в Рим, а през 2005 е стипендиант в Академия „Киджана“, където завършва с Диплом ди Мерито при Ренато Брузон. През 2013 завършва и майсторски клас по френска камерна музика с преподаватели Еманюел Кордолиани и Никола Шено (Френски куртурен институт в България). През 1996 г. дебютира във Варненската опера в ролята на Гулиелмо от „Така правят всички жени“ на Моцарт. Следват ролите на Марсел в „ Бохеми“ – Театър Вигано в Рим, Жермон в „Травиата“ – Софийска опера и балет. Участва в турнета в Германия, Англия, Австрия, Швейцария, Норвегия, САЩ и др. в спектакли на „Трубадур“, „Бал с маски“, „Кармен“, „Макбет“, „Севилският бръснар“, „Аида“, „Дон Карлос“, „Лучия ди Ламермур“, „Мадам Бътерфлай“ и др. В периода 2002-2005г. участва във фестивалите „Софийско лято“, Софийски музикални седмици, „Аполония“ и „Опероса“. Записва оперен и камерен репетоар за БНР. През 2008г. участва в постановките „Дон Кихот“ и „Mомичето от Златния запад“ в Софийската опера и балет. Носител е на награди от Международния конкурс за млади оперни певци „Борис Христов“ (2000), Международния конкурс за оперни певци „Пълдин“ (2002), Сребърна купа от 25-я Международен фестивал на изкуството в Пхенян (2007). Основател и председател на фондация за изкуство и култура „ Огънят на Орфей“ (2007-2010), член на УС на сдружение „Борис Христов“ в Пловдив. Като преподавател води и организира майсторски класове по оперно пеене към Лятна академия за изкуство „Огънят на Орфей“ в Широка лъка и „Пролет в Стария град“ в Пловдив. Висока оценка получава и като камерен изпълнител. От 2011 е солист в Държавна опера-Стара Загора.
Lucia di Lamermour – видео
Предварителна продажба на билети
БИЛЕТНА КАСА
Дом на културата "Борис Христов"
ул. Гладстон 15, гр. Пловдив
тел. 032 625 553
имейл адрес office@operaplovdiv.bg
Работно време от 10:00ч до 19:00ч без почивка
ОНЛАЙН и в разпространителската мрежа на www.eventim.bg