Камен Чанев и Таня Иванова: „Отело“ е детска приказка в сравнение с действителността
На 6 ноември новият оперен сезон се открива с „Отело“ от Дж.Верди. В постановката дебют в ролята на Отело прави Камен Чанев – най-предпочитаният български тенор в чужбина, покорил сцените на „Арена ди Верона”, виенската Щатс Опера, Театро ла Фениче във Венеция, Дойче Опер в Берлин, Театро Лицео в Барселона, Театро дел опера в Рим, Ройал опера в Оман, на театрите във Франкфурт, Цюрих, Катания, Токио, Антверпен, Валенсия, Севиля, Вашингтон, Тел Авив и много други. Ученик на Борис Христов, Александрина Милчева и Гена Димитрова, Камен Чанев е тенор с няколкодесетки централни роли в репертоара си.
В ролята на Дездемона ще бъде Таня Иванов – партньорка и в сцената, и в живота на Камен Чанев, брилянтен глас и очарователна визия.
Като двойка са участвали в постановките на Държавна опера-Стара Загора – „Тоска“ и „Турандот“ от Дж.Пучини и „Аида“ от Дж.Верди, реализирана на Стадион „Берое“.
Преди 6 ноември с Таня и Камен от сайта Долап.бт разговарят за „Отело“:
Свят на крайности ли е светът в „Отело“? Не са ли преувеличени – и доброто и злото в операта? В действителността в такова съотношение ли се намират?
Таня Иванова: И Шекспир, и Верди много точно са усетили и едното и другото и въобще нищо не е преувеличено.
Камен Чанев: Сегашното време е доста по-жестоко. Направо „Отело“ е като детска приказка пред действителността ни сега.
Защо е толкова податливо на интригите на Яго доброто сърце на Отело – като че ли няма ясна представа за живота извън битките и сраженията?
Камен Чанев: Той идва от друга култура. Отело е мавър, бил е друг каст човек, не е като Дездемона от знатно потекло. Той постоянно е имал съмнения в себе си…А и да застане на такъв висок пост с това потекло….И не владее интригите в този двор, не знае от малък съобразяването:„Внимавай какво ще кажеш“ или да го учат да лавира политически и житейски.
Таня Иванова: Той е генерал, най-добрият генерал, но за другите е един „дивак“, който изпращат в Кипър за много важни битки. Обаче! Отело е наистина много смел човек, единствената му слабост е Дездемона. Той е толкова влюбен в нея с истинска, чиста любов. Това, тя, му е слабото място, неговата ахилесова пета. Яго го усеща и …действа зловредно. Това също не е преувеличено.
Една от основните драми в „Отело“ съдбата на различния в едно общество ли е?
Таня Иванова: Да, но не само Отело е различен от другите в операта. Дездемона също е различна. В нейния век с устоите и законите му, тя бяга от дома си, от баща си – за да последва любовта си. Така че тя също е различна от всички девойки във Венеция.
Кое е най-трудното, когато се учи образа на Отело?
Камен Чанев: Текстът! И другото – да направиш точно шекспировия образ. Ролята не е чак толкова трудна за изпяване, колкото за интрепретация на текста и на образа. Да я изпееш, се изисква да си изпял поне 30 роли. Смешно ми е, че много певци в началото на кариерата си изпълняват Отело и смятат, че не е трудно. Отело не се прави лесно. Има буквалния текст на Шекспир на места. И най-големите драматични артисти тръгват със страхопочитание към тази роля. Същото е и в оперния театър. Не трябва да се отива в крайности, да се пресъздава Отело като някакъв варварин с първични страсти. Но и да не стане обратното, да има баланст. Да не говорим, че вокално трябва да го измислиш с много нюанси, с много динамики, как да построиш фразата, за да има ефекта на музиката и т.н. Дори не казвам, че съм готов за Отело, а че се чувствам по-подготвен. Особено след като изпях Андре Шение, който е много тежка роля….Стигнах до Отело постепенно, не изведнъж.
Ако черното и бялото са цветовете на Отело и на Яго, какъв е цветът на Дездемона?
Таня Иванова: Даже не съм и мислила, но Дездемона в постановката е със светлосиня рокля и да, това е нейният цвят, отива и. Защото е много чиста, обича Отело до последно, тя е ангелски чиста, тя няма никакви други помисли, за нищо, изцяло отдадена на Отело е.
Наскоро излезе театрална премиера в София „Отело-гибелта на идеалиста“. В прочита на опера, как би могло да бъде продължението –„Отело“…..
Таня Иванова: Може би „Чупливият герой“ -кристал, който се чупи.
Как се задейства процесът на унищожение вътре в човека конкретно в Отело?
Камен Чанев: С манипулации. Манипулират те и те унищожават. Както и го правят донякъде с нас и в момента. Само че никой не поема вината, всичко е размито.
Таня Иванова: Сега е много удобно, защото е масово, не е насочено към един човек.
Бихте ли изиграли и образа на Яго, ако можехте?
Камен Чанев: Разбира се. Той е по-многопластов образ, много по-интересен е за мен от Отело. Образът на Яго е интересен и много благодатен от актьорска гледна точка. И във вокална разбира се, един баритон може да покаже всичките си възможности, една от най-важните баритонови роли е.