Йонуц Паску и гласовете на Румъния – на 2 април
2 АПРИЛ /събота/, Сцена Опера
Начало: 19.00 ч.
Край: 20:30 ч.
МУЗИКА БЕЗ ГРАНИЦИ
ГЛАСОВЕТЕ НА РУМЪНИЯ
Андрея Новак – сопран
Йонуц Паску – баритон
Йоана Балаша – флейта
Богдан Михайлеску – китара
Елена Азалова – водещ
В програмата: Франц Шуберт, Йоханес Брамс, Едвард Григ, Ерик Сати, Франциск Пуленк, Габриел Форе, Бела Барток, Астор Пиацола и др.
„Музика без граници” с „Гласовете на Румъния”
На 2 април, от 19.00 часа на сцената на Старозагорската опера почитателите на камерната музика ще имат възможността да се насладят на изкуството на румънския баритон със стремителна международна кариера Йонуц Паску и неговите изявени сънародници сопраното Андрея Новак, флейтистката Йоана Балаша и китариста Богдан Михайлеску. Водещ на концерта е актрисата от състава на ДТ „Гео Милев” Елена Азалова. Ще прозвучат песни и инструментални пиеси от Франц Шуберт, Йоханес Брамс, Едвард Григ, Ерик Сати, Франциск Пуленк, Габриел Форе, Бела Барток, Астор Пиацола и др.
ЙОНУЦ ПАСКУ е добре познат на старозагорската публика с незабравимите си превъплъщения в ролята на Граф ди Луна от операта „Трубадур” и неговите концертни участия в програмата на ФОБИ. През месец ноември миналата година Йонуц Паску беше забележителен в ролята на Ренато в премиерния спектакъл на операта „Бал с маски” от Джузепе Верди, с който се откри Фестивала на оперното и балетното изкуство. Точно тогава, по време на фестивала, вниманието на певеца е привлечено от камерния концерт „Зимен път” на баса Ивайло Джуров и той се обръща към директора на Старозагорската опера Огнян Драганов за повече информация за този проект. „Разбрах, че е част от по-обширна програма, наречена „Музика без граници“ и споделих с г-н Драганов интереса си към този формат.” Йонуц Паску предлага камерна програма за баритон, сопран, флейта и китара, която вече е изпълнявана от ансамбъла в Румъния и Израел. Имало е покани и за Германия, но концертите се отлагат през извънредната пандемична 2020. „Първоначалната програма не включваше рецитация на поезия, така че сега променихме малко темите, за да пасне по-добре на атмосферата. По време на пандемията имахме късмета да осъществим няколко звукозаписни сесии, но тъй като ставаше дума за Bloomsday /Деня на Блум/, трябваше да създадем нова, ориентирана към Ирландия програма. Споменавам това, защото, както в случая с този концерт, написах нови номера за флейтата, главно вариации и музикални украшения. По принцип представяме или пиеси, написани първоначално за този камерен ансамбъл, които не могат да се чуят никъде другаде (например Benzon), или оригинални аранжименти.
Това, което обещава Йонуц Паску е зрителите да се насладят на „красиви, интимни и с парфюмен аромат песни, изпяти на оригиналния език (италиански, френски, немски и испански), изсвирени със страст и виртуозност. Разбира се, между Брамс, Шуберт или Григ, ние включихме и намигване към румънския етос, към танцувалния Бела Барток, допълнихме със сантименталното настроение, което предизвиква музиката на Астор Пиацола.”
Според него „камерната музика е за приятелство и топлина, за наслада от емоциите отблизо. Това е много различно преживяване от оперната експанзия, така че е като „пенливи мехурчета” за релаксация чрез поезия и интимни звуци.”
След като завършва оперно пеене в Националния музикален университет в Букурещ през 2001 г., баритонът ЙОНУЦ ПАСКУ продължава и във Факултета по композиция и оркестрово дирижиране през 2007 г. През следващите две години специализира в департамента по оркестрово дирижиране в Консерватория Джузепе Верди – Милано. През 2014 г. защитава отново в Букурещ за докторантура, посветена на кинематографичния симфонизъм. На 23 години започва своята артистична кариера в Операта в Констанца с успешни дебюти в главните баритонови роли от оперите „Дон Жуан“ от Моцарт и „Бохеми“ (Марсел) от Пучини. Натрупва бързо солиден оперен репертоар с поредица от дебюти в различни роли от оперите „Трубадур“ (Граф Ди Луна), „Сватбата на Фигаро“ (Фигаро), „Мадам Бътерфлай“ (Шарплес), „Селска чест“ (Алфио), „Кармен“ (Ескамилио ), „Вълшебната флейта“ (Папагено), както и в оперетите „Прилепът“ (Д-р Фалке, Айзенщайн) и „Страната на усмивките“ (Густл). В репертоара на певеца влизат още ролите на Жорж Жермон от „Травиата”, Ренато от „Бал с маски”, Симон Боканегра, Набуко, Риголето от едноименните опери на Верди, Енрико Аштън от „Лучия Ди Ламермур” на Доницети, Скарпия от „Тоска” на Пучини, Евгений Онегин от едноименната опера на Чайковски, Алфио от „Селска чест” на Маскани, Тонио от „Палячи” на Леонкавало и други. Гастролира в Холандия, Германия, Корея, Италия, Македония, Унгария, Албания, Израел, САЩ. Постоянен гост-солист в спектакли на Израелската национална опера в Тел Авив, където изпълнява ролите на Жорж Жермон, на Енрико Аштън, Набуко, Ренато, Шарплес, Марсел и Шонар и др.
Румънското сопрано АНДРЕЯ НОВАК активно присъства на оперните, концертните и рециталните сцени в Румъния. Обича оперния и оперетния репертоар и роли като Микаела (Кармен), Мюзета (Бохеми), Ехо (Ариадна на Наксос) и др. Има и солиден в кантатно-ораториален и концертен репертоар, изпълнявайки сопрановите партии в Деветата симфония (Л. В. Бетовен), Реквием (В. А. Моцарт), Stabat Mater (Г. Б. Перголези), Petite Messe de Minuit (М. А. Шарпантие) и др.
Родената през 1989 г. румънска флейтистка ЙОАНА БАЛАША в момента е член на Букурещка филхармония „Джордже Енеску”. Работила е с диригентите, Пааво Джарви, Фредерик Часлин, Джон Акселрод и др. Сред основателите е на Ансамбъл „Лимите”, където свири на пиколо-флейта.
БОГДАН МИХАЙЛЕСКУ е роден в Букурещ. Учи класическа китара в Колежа по изкуствата в Букурещ и в Клуж-Напока.През 1984 г. той печели Първа награда на Националния конкурс за класическа китара в Синая. След този успех започва интензивна изпълнителска и преподавателска дейност в Румъния, Германия, Южна Африка, Великобритания. Негови изпълнения са записани и в румънската радио-телевизия и филмова телевизионни студия. През периода 1997–2006 г. живее в Лондон, където усвоява нова китарна техника при проф. Гари Райън и Карлос Бонел. През 2007 г. се завръща в Румъния и оттогава посвещава цялата си дейност на камерната музика, като изнася множество рецитали в Букурещ (Румънски Атенеум и др.) и др
ЕЛЕНА АЗАЛОВА е актриса в Драматичния театър „Гео Милев“ с над 100 роли в театъра, между които – Аркадина „Чайка“-Чехов, Бернарда Алба в „Домът на Бернарда Алба“ – Лорка, Майката в „Еквус“ – П.Шафър, Величка „Човекоядката“ – Ив.Радоев, „Посещение на млада дама“ – Зд.Подскачалски, Офелия „Хамлет“ У.Шекспир, Мария Гаралда – „Карнавал“ Ж.Галсеран, Сара – „Иван Шишман“ – К.Зидаров, Полковник Франк Хардър „Световъртеж“, Иродиада – „Саломе“ О.Уайлд, Мария „Само за жени“ – Фр.Раме, Съпругата „Прелестите на изневярата“ – В.Красногоров, Г-ца Марта „Уважаема г-це Марта“ О.Дяков, Любов Андреевна „Вишнева градина“ Чехов и др. Елена Азалова е носител на Наградата „Стара Загора“, Награда за най-добра актриса – „Нова българска драма“ , Шумен, има номинация за „Аскеер“ през 2013 г.
Астор Пиацола – Chiquilin De Bachin /Малкото момче на Бачин/, аранж. Йонуц Паску – изп. Аида Паску /сопран/, Йонуц Паску /баритон/, Богдан Михайлеску /китара/
https://www.youtube.com/watch?v=gDmNYCGz3AA