ПЕСНИТЕ НА ПУЧИНИ
изтекло събитие12 МАРТ /събота/ 19:00, Камерна зала България
ПЕСНИТЕ НА ПУЧИНИ
Ивайло Михайлов /тенор/
Деница Петрова /пиано/
Василена Винченцо /модератор/
Софийската филхармония и Държавна опера-Стара Загора
представят
Музика без граници
„Песните на Пучини“ на 12 март в Камерна зала „България”
Вълнуващ концерт с песните на Джакомо Пучини ще събере почитателите на композитора-сърцевед на 12 март от 19,00 ч. в Камерна зала „България”, за да се насладят на изкуството на един любим и доказан творчески тандем – тенорът Ивайло Михайлов и пианистката Деница Петрова. Концертът ще представи цикъла „Песните на Пучини“, а композициите, включени в програмата, сами по себе си ще изненадат публиката, защото са малко познати и стават обществено достояние едва през 1987г., когато един от най-големите изследователи на творчеството на Пучини – Майкъл Кей ги публикува. Водещ на концерта е актрисата Василена Винченцо, която не за първи път се среща отблизо с оперното изкуство, а преводът на поетичния текст на песните е на Ивайло Михайлов. Песните на Пучини, които ще представи пред софийската публика тенорът Ивайло Михайлов са композирани през най-плодотворните години на композитора, като голяма част от тях са написани случайно, по определен повод или по настояване на близки и приятели. Някои от тях са били композирани по поръчка на учебни заведения, други като романси, предназначени за приеми, и са били публикувани в периодични музикални издания.
Романсът “A te” е написан в периода 1874 – 1880-та г., когато Пучини е учил композиция при Карло Анджелони в Института „Пачини”. „Salve Regina” и ”Mential’avvizo” са композирани по време на следването му в Миланската консерватория. Песента “Canto d’anime” е написана през 1904 специално за „грамофона” по поръчка на Алфредо Микаелис, собственик на грамофонна компания. Пучини пише великолепната песен „Casa mia” /“Къща моя”/ по молба на Едоардо де Фонсека, редактор, който я включва в статия, публикувана в списанието “La casa” /„Къщата”/. В статията Пучини описва и разказва за своите резиденции в Торе дел’Лаго, Киатри и Абетоне. С “L’uccelino” /“Птиченцето”/, приспивна песен, написана за детето на негов приятел, с “Terra e mare” /”Земя и море”/, написана за Де Фонсека за „Годишен албум за изкуства и писма”, и с „Новисима – 1902”, Пучини достига високото ниво на успешен песенен композитор.
Чувствителният музикален слух ще улови, че Пучини съвсем не е устоял на изкушението да използва тези песни като мотиви и в своите опери. Както споделя Майкъл Кей: песните са като ранни мисли за бъдещи опери. Така например прочутата ария на Де Грийо от операта „Манон Леско“ е изградена върху Mential’Avviso – речитатив и ария за тенор и пиано. Основата на квартета от трето действие на „Бохеми” е песента “Sole e amore” /”Слънце и любов”/, матината, написана от Пучини осем години по-рано. В „Тоска” и „Мадам Бътерфлай” се чува ехо от вече родени от перото на Пучини мелодии. Една от тях е “Avanti Urania” /Напред, Темида!”, композирана от Пучини за неговия голям приятел и меценат маркиз Карло Джинори-Лищи /Къдравия/. Другата е “Inno a Diana” /”Химн на Диана”/, написана за ловните дружинки и посветена на всички ловци в Италия. “Canto d’anime” /Песен на душите/ е прототипът на арията на Ринучо от операта „Джани Скики”. “Morire” /Да умреш/ е използвана два пъти – в албум продаван с благотворителна цел от Италианския Червен Кръст по време на Първата Световна Война и като встъпителна ария на Руджеро във втората версия на „Лястовичката”. Съществуват много други примери за използването на песните от Пучини, а също така и на инструментални произведения в композирането на неговите опери.
ПЕСНИТЕ НА ПУЧИНИ
РЕЦИТАЛ НА ИВАЙЛО МИХАЙЛОВ тенор
Акомпанимент на пиано Деница Петрова
Водещ Василена Винченцо
Превод на текстовете на песните Ивайло Михайлов
A te – На теб
Mential’avviso – Предупреждението лъжеше
Storiella d’amore – Любовна историйка
Sole e amore – Слънце и любов
Avanti, Urania – Напред, Темида
Inno a Diana – Химн на Диана
Casa mia – Моята къща
E l’uccelino (Ninna – nanna ) – Птиченцето (Приспивна песен)
Terra e mare – Земя и море
Canto d’anime (Pagina d’album) – Песен на душите (Страница от албум)
Morire? – Да умреш
Тенорът ИВАЙЛО МИХАЙЛОВ завършва през 1997 година НМА „Проф. Панчо Владигеров“, София с бакалавърска степен по класическо пеене в класа на световноизвестната оперна дива Валери Попова. През 2002 г. печели стипендия от Министерството на културата на Република България и заминава за Академията “Борис Христов “ в Рим, Италия, където учи под ръководството на Джузепе Тадеи. Продължава с шестмесечно обучение в Академията за оперно бароково изкуство в гр. Озимо (Италия) с преподаватели Луиджи Алва и Уилям Матеуци. През 2002 г. защитава магистърска степен по вокална педагогика от НБУ – София в класа на проф. Руско Русков. През 2010 г. Ивайло Михайлов защитава магистърска степен по „Арт мениджмънт“ от АМТИИ – Пловдив с научен ръководител проф. Живка Бушева. През 2013 г. придобива магистърска степен по „Музикално-сценична режисура“ от АМТИИ – Пловдив с научен ръководител проф. Павел Герджиков. Дебютът му като режисьор е операта „Бастиен и Бастиена“ от В. А. Моцарт. През 2012 г. той се появява в анимационните филми „Brain Damage“ и „Българ“, с режисьор Неделчо Богданов. Дебютът му в Софийската национална опера и балет е през 2012 г. като Ернани от едноименната опера на Джузепе Верди в постановката на Варненска опера. През следващата година дебютира в Букурещката национална опера и балет като Фауст от едноименната опера на Шарл Гуно. Следват Дон Хозе в Колизео до Порто през май на 2014-та и главната роля на Вакула в приказната опера „Черевички” на Чайковски в операта в гр. Каляри, излъчена по телевизия RAI през януари 2015 г. и може да се гледа на официалния сайт на RAI 5. Следват ангажименти в главните роли в оперите „Бохеми“, „Бал с маски“, „Кармен“ в Сполето, Италия където е постоянен гост-солист от 2015-та г. с турнета в Перуджа, Орвието, Асизи. Пее на сцените в Палма де Майорка, Антверпен, Гент и мн. други. През 2013/14 той е наставник и съдия в първото издание на “Popstar to operastar” – Виетнам и вокален педагог в X-фактор. Най-силните му роли са на Ернани, Дон Хозе, Родолфо, Фентън, Пинкертон, Алфред Жермон, Радамес, Фауст, Каварадоси, Вакула и повече от 30 други роли. През 2019 година дебютира с голям успех в ролята на Васко да Гама от операта „Африканката“ на Майербер в съвместната продукция на Старозагорската опера и Дойчеопер-Берлин. Ивайло Михайлов има множество записи за Българското Национално радио и БНТ. Гост-солист на операта в Гданск от 2019г. в постановката на операта „Таис“ от Масне, която бе представена и пред старозагорската публика под палката на маестро Жозе Мария Флоренсио на ФОБИ 2019г. През април 2021 дебютира в ролята на Азал от операта на Клод Дебюси „Блудният син” на сцената на Операта в Гданск. През октомври 2021 прави своя забележителен дебют в ролята на Форесто от операта „Атила” в съвместната продукция на Старозагорската опера и на Театро Лирико-Каляри, Италия.
Докторант в АМТИИ-Пловдив с научен ръководител проф. Тони Шекерджиева.
Ивайло Михайлов е ученик на именития български тенор Калуди Калудов. Солист на Държавна опера-Стара Загора от 2018.
ДЕНИЦА ПЕТРОВАе пианист с богата палитра от музикални възможности, опит и творческа неизчерпаема енергия.
Деница Петрова е родена в Стара Загора в артистично семейство. Майка й е първият учител по пиано, който й разкрива красотата на музиката. Започва да свири на пиано от 5 годишна и е приета в ДМШ към СМУ “Хр. Морфова”.
Завършва средно музикално училище през 1996г. с много участия в продукции и концерти. Завършва Академията за музикално и танцово изкуство-Пловдив през 2002г. при професор Роксана Богданова с отличие.
Още като студентка тя работи като оперен корепетитор в Държавна Опера-Стара Загора, където за около 20 годишната си практика с разнообразни оперни заглавия и работа с различни диригенти от България и чужбина натрупва много опит.
Участва в майсторски клас за оперна корепетиция при Катя Борисова (UniversitatMozarteumSalzburg, BayerischeStaatsoper)
В своята практика тя е работила с режисьори като Пламен Карталов, Хачо Бояджиев, Урсула Хорнер, Вера Немирова, Игнацио Окипинти .
Акомпанирала е на световно известни солисти като Веселина Кацарова, Надя Кръстева, Даниел Магдал, Драгана Радакович, Дарио Ди Виетри, Калуди Калудов, Бойко Цветанов, Камен Чанев и всички изключително талантливи солисти от Старозагорска Опера.
ВАСИЛЕНА ВИНЧЕНЦО завършва през 2012 г. НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов” със специалност “Актриса за драматичен театър” при проф. Маргарита Младенова и проф. Иван Добчев. Преди това завършва НУТИ със спец. “Класически танц”. Тази година отбелязва своя 10-ти творчески сезон на сцената на Народния театър “Иван Вазов”. Тук е работила с режисьори като Александър Морфов, Мариус Курскински и Стефан Спасов. Извън това е участвала в спектакли на Младежкия Театър “Николай Бинев”, ТР “Сфумато” и Драматичен театър “Н. О. Масалитинов”-Пловдив. Работила е с режисьорите: Диана Добрева, Маргарита Младенова, Иван Добчев, Васил Дуев, Антон Угринов, Делян Илиев и др.
През 2019г. Василена Винченцо е номинирана за АСКЕЕР в категория “Водеща женска роля” за ролите й в “Кокошка”. Има няколко награди от международни фестивали, участвала е като член на жури в международния фестивал “Коляда – Plays”. Има десетки роли в киното и телевизията. Ежегодно участва в международни ателиета и уъркшопи в и извън страната.
С колегата й Васил Дуев-Тайг са ръководители и откриватели на най-младия театър у нас – YALTA ART ROOM
Форматът на камерните концерти „Музика без граници“ се превърна в „запазена марка“ на Държавна опера-Стара Загора. През творческия сезон 2020/2021 се роди идеята за създаването на специални мултижанрови камерни концерти, които поднасят на публиката изненадващи приятни срещи с рядко изпълнявани или напълно непознати произведения от световната музикална съкровищница. Премиерите на камерните концерти се състояха през 2021 година на сцената на Старозагорската опера. Всеки един от тези концерти е със своето светло послание и е белязан от авторския почерк и естетика на своите създатели. От 12 март до 13 май бутиковата поредица от 7 концерта ще бъде представена в дома на камерната музика – Камерна зала „България”, съвместно от Софийската филхармония и Държавна опера-Стара Загора. Припомняме, че поради усложнената епидемична обстановка планираният за 5 февруари концерт с песенния цикъл на Шуберт „Зимен път” в изпълнение на баса Ивайло Джуров и пианистката Деница Петрова се отлага за 17 април. На 26 март очаквайте атрактивния концерт „Мразя музиката…, но обичам да пея” по идея на сопраното Русалина Мочукова.
Билети за концертите са налични на касата на зала „България“, онлайн и в
мрежата на Ивентим.
Цени на билетите:15 лв.
Специална цена за пенсионери – 12 лв.
За ученици и студенти от НМУ и НМА – 5 лева