Да събудим „Спящата красавица“! 11 дни до премиерата
Хореографът Андрей Босов: „Спящата красавица“, това е най-хубавият класически балет в световното балетно изкуство
Големият руски танцьор, хореограф, филмов актьор и утвърден балетен предприемач и преподавател Андрей Босов пристигна през февруари месец 2020 г. в Стара Загора, за да започне своята работа с младата многонационална балетна трупа на Старозагорската опера върху постановката на балетния класически шедьовър „Спящата красавица“ от П. И. Чайковски. Премиерата на спектакъла бе насрочена за 29 април 2020 г– Международния ден на танца. Андрей Босов дойде в Стара Загора по покана на примабалерината Силвия Томова – художествен ръководител на Балета на Старозагорската опера. Силвия Томова е и асистент-хореограф на новата постановка на „Спящата красавица“. „Спящата красавица“ е четвъртото голямо класическо балетно заглавие, което влиза в репертоара на младата балетна трупа на Старозагорската опера.
Андрей Босов е роден през 1953 г. в Санкт Петербург. Възпитаник е на престижната балетна академия „А. Я. Ваганова“. Носител е на наградите от Конкурса за млади изпълнители, Санкт Петербург (1978) и за хореография на Всесъюзния конкурс, Москва, Русия (1984).
От 1972 г. се присъединява към балетната трупа на Мариинския (Киров) театър в родния си град. В периода 1983-1988 г. Андрей Босов завършва „Хореография и балетно майсторство“ в Института „Луначарски“, Москва при Владимир Василиев (единственият носител на Голямата награда „Варна“ в историята на Варненския международен балетен конкурс) и Екатерина Максимова.
Успоредно с това преподава класически и дуетни танци в руската балетна академия „А. Я. Ваганова“. През 1987, 1990 и 1992 година реализира няколко големи турнета в САЩ. След последното от тях се пенсионира и остава да работи в Америка. Там в периода 1992 – 1995 г. е артистичен директор на „Центъра за изпълнителски изкуства“, Уотървил, щата Мейн. През 1996 – 2013 г. основава и ръководи като артистичен директор Балетен театър „Босов“, Питсфилд, щата Мейн.
От 2014 до 2019 г. е професор във Факултета по Хореография, Университет „Херцен“, Санкт Петербург. Доцент е и на Консерваторията в Санкт Петербург. От 2019 г. преподава и в Руската балетна академия „А. Я. Ваганова“ и Руската балетна академия „Ейфман“.
Реализирал е множество балетни постановки в Русия и по света.
Предлагаме ви разговор на Диана Абрашева от февруари 2020 г. с Андрей Босов, предоставен ни с любезното съдействие на автора и Радио Стара Загора:
Спектакълът „Спящата красавица“ сте го танцували, поставяли на сцена. Колко балетни постановки сте направили на Спящата красавица досега?
Балетът „Спящата красавица“ съм поставял само един път в Америка. И въобще, като говорим за „Спящата красавица“, това е най-хубавият класически балет в световното балетно изкуство и като музика и като хореография. Никой не е успял да надскочи Мариус Петипа, въпреки че е имало множество опити да бъде поставен балета по по-различен начин, но всички версии на съвременните хореографи са завършвали с пълно поражение. Вариациите на Петипа, те просто са гениални и по чуден начин съответстват на музиката. Наблюдавал съм други постановки, но те не пасват на музиката и става все по-зле и по-зле. Сега аз ще се постарая максимално близко да се придържам към идеите и хореографията на Мариус Петипа.
– Да, ние знаем, че Мариус Петипа паралелно е работил заедно с композитора Пьотр Илич Чайковски при създаването на балета и казват, че заслугата „Спящата красавица“ да е най-хубавият съществуващ балет е и на двамата. Това така ли е?
–Принципно да! И колкото и да е странно за съвременните композитори Чайковски по това време вече е личност, авторитет, но той съвсем спокойно и открито следва указанията на Петипа и точно даже по тактове е пишел музиката по сценария на балетния майстор. И точно затова имаме такъв завършен балетен шедьовър.
Да, като основа на балетния сюжет е красивата приказка на Шарл Перо. Балетът разказва тази приказка, но сякаш още по красиво
-Работата е следната – Защо това е златен фонд? Защото Петима успява да събере в едно и прекрасна хореография, например хореографията на феите, там са вариации на 6 феи, това просто е невъзможно да се повтори, защото тези вариации са много трудни технически. А се гледат много леко. И всички драматични действия, например с Карабос са толкова напрегнати, че зрителите ще гледат с отворени очи и затаен дъх случващото се на сцената. Това е златната среда между превъплъщенията на танца и драматичното действие и затова този балетен спектакъл е наречен феерия. В него има вълшебство, изчезват феи, появяват се феи, приказният замък е погълнат от гората и се превръща в изоставен дворец. Това ще бъде интересно и на децата и на дамите, даже и на мъжете, които ходят на балет, заставени от собствените си жени -даже и на тях ще им бъде интересен този балет.
Вие от няколко дни работите с трупата на балета на старозагорската опера. Какви са вашите впечатления?
–Много добри. Виждам, че Силвия Томова е извършила колосална работа, подбрала е трупата много добре, хармонично, всички са подготвени достатъчно професионално и с балет-артистите се работи лесно, те реагират без усилие на забележките ми, не страдат от звездна болест, видите ли аз съм звезда, това няма да го направя! НЕ! Всички работят, както трябва, аз съм много доволен. Няма никакви притеснения, за три дни вече поставих полога на балета и за останалите три дни ще поставя първо действие и това е много добре, защото те работят много добре!
–Вие сте работили в чужбина. Какъв е интересът към балетното изкуство?
Що се отнася до Америка, там сега има бум към балетното изкуство. Родителите насочват момиченцата в балетните училища или към гимнастиката, два са вариантите. В Африка не съм бил никога и не зная има ли там интерес към балетното изкуство. НО! Колкото по – хубав е един балетен спектакъл…, това изкуство е всеядно, не е задължително да знаете някакъв език, зрителите идват в залата слушат музика и наблюдават прекрасен танц! Това е! Не е необходимо нищо да се обяснява! И ако си добър артист, разбираш музиката и с движенията на тялото можеш да предадеш на зрителя, това което е искал да каже композитора, тогава се получава великолепен спектакъл!
–А бихте ли коментирали вечното съперничество между руския и италианския балет!
Забравихте френския балет – в света три са балетните школи – руска, френска и италианска. Няма никакво съперничество! Какво е важното и което трябва да се каже, защото всички водещи балетни компании, няма значение къде – в Америка, Франция, Италия, в Русия, те практически имат един и същ репертоар. Това са спектакли по хореография задължително на Мариус Петипа, това е Август Бурнонвил, Джордж Баланчин, сега и Уилям Форсайт. По-важното е те да се отличават помежду си, защото в момента в съвременния класически балет не може да различиш, кой спектакъл е по Петипа, кой по Бурнонвил. А това трябва да се вижда, разликата в стила. И за всеки ръководител на балетна трупа е необходимо да направи така, че неговата трупа да има собствено лице. Да подбере артистите така, че да имат стила на този художествения си ръководител. Това първо и второ, ако те имат спектакли от така наречения “Златен фонд“ на големите хореографи Петипа, Бурнонвил, Баланчин, Форсайт трябва да ги изпълняват в различни стилове, за да може публиката да разбере, в какво е разликата.
Но това е желание, това трудно се осъществява на практика. За това е необходима много квалифицирана и ежедневна работа. Всички големи балетни компании работят много усилено, работят за да продадат своята продукция навън. Спектакли, спектакли, спектакли, те не успяват да репетират. Това никога не е било. Целта е пари, пари, пари, трябва да се заработят повече пари, а качеството страда, пада.
–В края на този разговор кажете ни нещо за Санкт Петербург, за Русия за живота у Вас!
О тава е разговор поне за един час. Мога да Ви кажа, че в русия много обичат българите, за нас Вие сте наши братя и се отнасяме към Вас с открити сърца винаги. Радваме се да идваме във Вашата страна и да Ви посрещаме у нас в Русия!
Много Ви благодаря за интервюто!
снимки на Рад Димитров от репетициите с Андрей Босов