На 16 юли 2021 година оперната дива ЦВЕТЕЛИНА ВАСИЛЕВА ще отбележи своята респектираща 30 годишнина на оперната сцена със спектакъла на Старозагорската опера на операта „Тоска” от Джакомо Пучини на сцената на Античния форум „Августа Траяна”-Стара Загора. В ролята на барон Скарпия гостува звездата на Метрополитън опера баритона ЖЕЛКО ЛУЧИЧ. Тенорът Ивайло Михайлов ще бъде в ролята на Марио Каварадоси. Спектакъла ще дирижира маестро Ивайло Кринчев, режисьор Огнян Драганов. Сценографията е на Венцислав Петров и Иван Господинов, костюмите са на Денис Иванов, хормайстор Младен Станев. Участват солистите Александър Марулев, Иван Кабамитов, Ивайло Йовчев, оркестър и хор, Детско-юношеска студия за опера и балет на Държавна опера-Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване „Бага-Тур”.
В ролята на Тоска Цветелина Василева дебютира на сцената на Мадисън опера в САЩ, а след това гостува и в Уичита опера, Канзас. Певицата споделя, че много харесва своята героиня и в много аспекти се отъждествява с Флория Тоска. Не са й чужди чисто човешките черти, вложени от гениалния „сърцевед” Джакомо Пучини в характера на Тоска. Още повече, че тя е певица, артистка. В България Цветелина Василева е гостувала в ролята на Тоска в Русенската опера, а на 16 юли ще се представи за първи път и пред старозагорската публика.
Madison Journal „Тоска“ в Опера Мадисън е триумф.
Цветелина Василева, Тоска, в продукцията на Мадисън Опера поставена в Увертюрната зала, напълно представи интерпретативните възможности в една сложна героиня – емоционално податлива, ревнива и подозрителна, страстна, накрая отчаяна и в крайна сметка смела в действията си. Тъй като г-ца Василева осъществи това и пя красиво – което е не по-малко важно, защото операта преди всичко е вокална форма на изкуство – тази продукция на една от най-популярните опери в репертоара беше безспорен успех. Василева е лиричен спинтов сопран. Тя демонстрира последователно умение да извае дълго легато и да го изпълни с вибрации от емоции. Тя е красива жена и изпълни ролята с много енергия и убедителност, с физическо присъствие. Бруталната и среща със Скарпия във второ действие беше великолепна.“
East Wichita News – 08.05.2014
Kerry Kuplic, M. Mus
Wichita Grand Opera’s Tosca
„Трогателната драма на „Тоска“ се нуждае от мощно, красиво сопрано. Цветелина Василева изпълни своята роля като Тоска без усилие и със страст…Може да се каже, че най-големия успех в операта беше арията на Тоска във второ действие „Аз живях за изкуството“. Суровата емоция и ранимост, с които Василева изпълни тази ария беше трансцедентална и можеше да доведе до сълзи и най-стоическия зрител.”
Цветелина Василева „В близък план” по БНТ2 – видео
Цветелина Василева – ария на Адриана Лекуврьор – видео
Сопраното ЦВЕТЕЛИНА ВАСИЛЕВА е един от златните оперни гласове на България с впечатляваща кариера в много от най-престижните оперни театри по света като Метрополитън Опера в Ню Йорк, Кралския оперен театър Ковънт Гардън, Лондон, Щаатсопер-Берлин, Ла Мони, Брюксел, Амстердам, Глазгоу, Кардиф, Торонто, Сан Франциско, Хюстън, Чикаго, Токио, Москва, Прага, Букурещ, Шанхай и много други в САЩ, Европа и Азия. През последните няколко сезона Цветелина Василева добави към богатия си репертоар и ролята на принцеса Турандот, с която дебютира на сцената на Wichita Grand Opera в Канзас, а след това гостува с триумфален успех в Шанхайската опера /диригент Ренато Палумбо/. Отново е Турандот на оперния фестивал в Савонлина – във Финландия с режисьор Веронези. На Международния фестивал в Сплит в Хърватия пее Аида и Турандот, както и Адриана Лекувьор; Елизабет в „Дон Карлос“, Мими в „Бохеми“, Микаела в „Кармен“, Донна Анна, Тоска, Лиу и Турандот на сцените на Wichita Grand Opera в Канзас, Софийската опера, Старозагорската опера, Македонската опера и балет в Скопие, Варненския летен фестивал, Русенската опера и други. Спектакълът на Старозагорската опера „Турандот”, представен на сцената на НТ „Иван Вазов” с Цветелина Василева в ролята на Турандот бе заснет и излъчен от Българската национална телевизия.
След дипломирането си по оперно пеене в Музикалната академия в София, Цветелина Василева дебютира на сцената на Софийската опера и балет в ролята на Амелия в „Бал с маски“. Паметни са нейните дебютни роли на Елизабет в „Дон Карлос“, Дездемона в „Отело“, Леонора в „Трубадур“ през следващите сезони. Междувременно печели награди от международните конкурси в Италия „Тито Скипа“ и „Франческо Чилеа“ и специализира при известния тенор Карло Бергонци в Миланската Ла Скала.
Цветелина Василева дебютира в ролята на Леонора в „Трубадур“ в Операта на Сан Франциско, а през следващия сезон пее на премиерата на „Руслан и Людмила“ от Глинка и в „Коронацията на Попея“ – диригент Патрик Съмърс.
В същото време тя получава изключително високо признание от критиците и публиката за изпълнението на Шарка от едноименния цикъл на симфоничната поема на Сметана на престижния международен фестивал в Уексфорд: „Цветелина Василева е разтърсващо драматично сопрано и по това време следващата година името й трябва да бъде изречено от всеки оперен импресарио“, а един критик от „Таймс“ написа за нея: ”…красив, точен като меч сопранов глас в съюз с неподправена музикална чувствителност“.
Opera London „Цветелина Василева, от Софийската опера, беше блестяща млада героиня, ту нежна, ту огнена, стабилна и красива през целия вокален диапазон, издигайки се през дългите фрази без напрежение и с чистота.“
The Sunday Telegraph „Човек излиза омагьосан от завладяващо красивото пеене на Цветелина Василева като Шарка, изпълнена от тази бързо изгряваща звезда, което не се забравя и остава да таи в душата“.
The Daily Telegraph „Моята лична „Златна палма“ е за Цветелина Василева, българско сопрано, която пресъздаде главната роля с безстрашна точност и пълна отдаденост.“
Opera Canada “Електризиращият глас и изпълнение на сопраното Цветелина Василева изправи Фестивала на нокти“.
The Spectator „Цветелина Василева – българското сопрано, която пя главната роля, е едно от големите оперни находки на Фестивала. Слушайки я, си мисля, че може да направи всичко, което си поиска.“
Следват веднага гостувания в Кралския Театър Ковънт Гардън в ролите на Дездемона в „Отело“ и Марженка в „Продадена невеста“, режисьор Франческа Замбело. Участва също и в оперната гала „Нощите на звездите“ в Кралския Албърт Хол с Агнес Балца, Джузепе Джакомини, Даниела Деси, Хосе Кура и ФабиоАрмилиато.
Opera „Най-ярките музикални моменти на вечерта бяха изцяло поднесени от прекрасния глас на Цветелина Василева, глас с ярка чистота и завладяващи внушения, които лесно се съчетаваха с ансамблите. Нейното превъплъщение като унижената Дездемона беше почти непоносимо със страданието си… освободено от ненужна сантименталност.“
Следващите ангажименти на Цветелина Василева са в Канадската оперна компания в Торонто в спектаклите на „Турандот“ /Лиу/, „Травиата“ /Виолета/, „Отело“ /Дездемона/, „Бал с маски“ /Амелия/ и Жана д’Арк от едноименната опера на Верди.
The Globe and Mail – „Травиата“ „Василева има прекрасен богат сопранов глас, а изграждането на образа ѝ ставаше все по-силно с всяка сцена“.
Opera „Дездемона на Цветелина Василева беше красива, грациозна, ранима интерпретирана от сочен лиричен сопранов глас, който можа да се съчетае с ансамбъла в трето действие… Василева беше великолепна в изпълнението си на невероятно трогателната Песен на Върбата и Молитвата на Дездемона“.
В Опера Метрополитен в Ню Йорк, Цветелина Василева пее Виолета в „Травиата“, Леонора в „Трубадур“ и Мюзета в „Бохеми“ – всичките роли в премиери.
Освен това тя гостува в театрите в Балтимор, Детройт, Синсинати, Уест Палм Бийч, Опера Пасифик, Кентъки и други. Тя играе Амелия, Леонора, Мими, Тоска, Татяна и Аида.
В Grand Opera-Хюстън Цветелина пее Ярославна в „Княз Игор“, Татяна от „Евгений Онегин” и Аида.
The Washington Post „Цветелина Василева се доказа като необичайно завършена Виолета, с душевно вглъбяващ се елемент в нейното изпълнение… нейният невероятен глас, с тъмния си оттенък и бързо вибрато красиво поднасяха колоратурите в първо и страстните изблици във второ действие.
The Times – “Il Trovatore”„Цветелина Василева има подвижен стоманен глас с всички необходими ноти…Този импресивен, пълноценно звучащ сопранов глас… изля „Di tale amor” с много театрална бляскавина и постигна невероятен контрол и патос в арията „D’amor dull’ali rosee“.
Opera Japonica – “Eugeni Onegin”, HGO „Цветелина Василева беше Татяна по момичешки, неуверена в себе си в сцената с писмото, но узря пред очите ни и стана изтънчена матрона в обществото във финала…тя успя да обхване ролята с ефект, пеейки с лекия звук на младо момиче в началото и завършвайки със страстни женствени тонове пълни с драматична окраска.“
Orange County register „Цветелина Василева, която пя ролята на Леонора в Метрополитен Опера този сезон, показа едновременно уравновесеност и чар в Леонора. Тя маневрира от драматична висота до чуруликащи колоратури, без напрежение. Златно-обагрен звук със сребърен оттенък, тя сякаш нарочно забавяше, като че ли да подчертае качеството на гласа си.“
Houston Chronicle „Драматичното сопрано на Василева красноречиво изразява конфликта на Аида, разкъсвана между любовта си към Радамес и лоялността си към родината… гласът и разкрива пълното излъчване и сила в арията в трето действие, страдаща за съдбата на своя народ и във финалния и трагичен и в същото време трансцедентален дует с Радамес.“
Culture Vulture – Nancy Wozny /Нанси Возни/
„…международен състав от великолепни артисти. Цветелина Василева постига една горда и мощна АИДА… Василева и Берти са особено завладяващи във финалната сцена.“
В Европа Цветелина Василева отбелязва успех в Staats Oper- Берлин като Мими в операта „Бохеми“.
В Ла Моне, Брюксел пее Юдит в „Замъкът на Херцога Синята Брада“, на Фестивала в Единбург, Фестивала Сантандер и на Фестивала в Брегенц е Леонора и Аида.
Пее в Уелската Национална Опера в Кардиф, Театър „Ла Маестранца“ в Севиля, Солун– Гърция, Глазгоу, Пражката държавна опера, Националната опера в Букурещ, в Двореца в Кремъл, Софийската Национална Опера и други.
The Independent on Sunday „В главната роля на АИДА Цветелина Василева постига идеалния баланс между сила и ранимост, нежно и трогателно присъствие, издържливост и лекота и блясък във всеки тон“.
The Spectator „Звездата на спектакъла е несъмнено Аида изпълнена от Цветелина Василева, която представи нейната героиня в цялата и сложност с великолепие“. – “Ritorna Vincitor…”
The Guardian „АИДА“ на Василева е постижение от класа… нейните фрази с пианисимо бяха изумителни“
Oper & Tanz – Мартин Кох
„… на този 25 юли една чудесна АИДА на Цветелина Василева“
El Pais Madrid – J.Vela de Campo – Д. Вела де Кампо
„Една великолепна АИДА на Цветелина Василева”
Classical Voice – San Francisco „Красивата Цветелина Василева извайва Дездемона като срамежлива, очарователно покорна… Тя пее с богат италиански звук и грациозно фразиране. Гласът и е ясен и атрактивен, музикално перфектен.“
P. Post – Джейми Робълс „Цветелина Василева беше прекрасна и като форма, и като глас, привлекателността на нейното изпълнение на Дездемона беше една от завладяващите характеристики на драмата и придаде на операта някои от нейните вдъхновяващи моменти. Любовният дует в края на първо действие„Quando narravi “ беше нежно изпят както от Бота, така и от Василева.“
The Times „Цветелина Василева – грациозна млада АИДА с нежен, елегантно фразиран и блестящ тон.“
Opera Fresh – 06.02.2012, Kansas „Ролята на Леонора беше изпълнена от Цветелина Василева. Василева притежава глас с голяма звукова гъвкавост и успя да покаже изключителна нежност и цялостен патос, колоратурните тонове ни оставиха без дъх.“
The Wichita Eagle – 19.02.2013 „Цветелина Василева като Дездемона представи трагичната покорна съпруга на Отело. Гласът и имаше блестяща страст и тя предаде емоцията на своята роля по красив начин.“
The Wichita Eagle – 04.2013 „Като Графинята, гласът на Цветелина Василева беше богат, мощен и експресивен… някои арии изпълнени най-красиво в постановката бяха изпети от Василева в „Dove sono “ и „Sull’aria che soave reffiretto“
Opera News, WGO – „William Tell“ – 01.05.2014
Г. Данскър
„Цветелина Василева беше пламенна и царствена Матилда, предлагайки красноречиво изпята „Sombre foret …“… като цяло това беше много, много добре изваяна картина, особено вълнуваща в действие трето при противопоставянето с Геслер…“
Belgian Opera Guide“-16.09.2015
Patrick C. Byrne
„Turandot“-WGO Kanzas
„Турандот беше Цветелина Василева. Гласът беше огромен, затваряйки се великолепно със стратосферните кулминации, а също така справяйки се с лиричните пасажи с удивителна лекота.. Актьорското майсторство на главните изпълнители беше първокласно, с Василева, която беше особено ефектна като сложния характер на Принцесата. Тя направи това не само с апломб, но и добави допълнителен пласт от взаимоотношения с пламенно решителния Калаф, което повиши вълнението от тези два почти неземни образа.“
‘The Kansas city star“-31.08.2015
L.Hanssen
„Turandot“- WGO Kansas
„Цветелина Василева придаде ожесточена страст към ролята на кръвожадната принцеса Турандот, въпреки че нейният мощен, заповядващ глас превърна трансформацията й от свирепа до покорена красавица, разтопена от една целувка, е трудна за разбиране.“
Многото диригенти, с които сопраното Цветелина Василена е работила с удоволствие, сред които са: Антонио Гуаданьо, Маурицио Арена, Даниел Орен, Бернард Хайтинк, Карло Рици, Марко Армилиато, Никола Луизоти, Лорин Маазел, Ренато Палумбо, Филипе Джордан, Юн Меркл, Адам Фишер, Фредерик Шаслин, Жак Делакот, Ричард Армстронг, Стивън Меркурио, Едуардо Мюлер, Андреа Ликата, Франческо Куатроки, Джон Адамс, Патрик Съммърс и други. И с много световно признати режисьори като Франко Дзефирели, Уили Декер, Aлберто Фасини, Eлия Mошински, Кристофър Алден, Джон Кокс, Сър Питър Хол, сър Греъм Вик, Лофти Мансури, Франческа Замбело и други.
Цветелина Василева има редица концертни изпълнения в Италия, Франция, Нидерландия и други държави, като най-важните от тях са в Концертгебау, Амстердам – „Сватба“ от Стравински, Georg Weston Recital Hall, Торонто – „Жана д’Арк“ от Верди, Роял Албърт Хол, Лондон – „Нощи на Звездите“ с Армилиато, Агнес Балца, Даниела Деси, Розалинд Плурит, Д. Килико, Хосе Кура, Джузепе Джакомини, в Големия дворец в Кремъл, Москва – Гала Концерт. |