Балет без граници в Международния ден на танца
БАЛЕТЪТ НА ДЪРЖАВНА ОПЕРА-СТАРА ЗАГОРА ОТБЕЛЯЗВА МЕЖДУНАРОДНИЯ ДЕН НА ТАНЦА С ПРЕМИЕРА
Балетът на Държавна опера-Стара Загора ще отбележи Международния ден на танца на 28 и 29 април с премиерата на три танцови спектакъла от цикъла „Балет без граници”. В две поредни вечери почитателите на танца ще се срещнат със световните постижения на съвременния танц и непреходната класика. Специално за многонационалната балетна трупа на Старозагорската опера с художествен ръководител Силвия Томова световноизвестният хореограф Клод Брюмашон постави дуетите „Неопитомените” и „Пиедесталът на девиците”. Той работи в Стара Загора с именития танцьор и негов съмишленик Бенжамен Ламарш. Като асистент е привлечен и нашият талантлив танцьор с неповторим индивидуален хореографски стил и почерк Християн Бакалов, за когото през 1992 година е създаден дуета „Неопитомените”, в който участва и Фернандо Зевада – тогава и двамата са солисти на Младия балет на Франция. В асистентския екип участва и Елизабета Гарери – дългогодишна изявена танцьорка от трупата на Клод Брюмашон и Бенжамен Ламарш в създадения от тях Националнен хореографски център на Нант, а след това тя продължава да придружава Клод и Бенжамен в различни хореографски и трансмисионни проекти с Compagnie Sous La Peau. Двата дуета се реализират с любезната подкрепа на Френския институт в София и Посолството на Република Франция в България.
„В „Неопитомените“ има безсмъртие. Парадигма на дуета, на свободата и съучастието, „Неопитомените“ пътуват в телата. Те се самопоканват, настаняват се и разкриват на танцьора онази неподозирана тръпка, която всеки от нас притежава. Осем минути, които трябва да разбереш отвътре, които трябва да изживееш в тръпка, колкото животинска, толкова и човешка” – казват Клод Брюмашон и Бенжамен Ламарш.
„Неопитомените“ влиза в репертоара на Парижката опера, танцува се в Palais Garnier през март и април 2021 г. За хореографа Клод Брюмашон и неговия съмишленик през целия живот, танцьора Бенжамен Ламарш, това е най-престижното постижение. „Много съм емоционално приповдигнат. Особено след като този дует разказва малко от нашата история, с танцьор, който е много изискан, техничен, а другият е неуправляем, кипи. Виждайки това донякъде бунтарско произведение в тази танцова институция, каквато е Парижката опера, ме трогва много.”
Сега Клод Брюмашон и Бенжамен Ламарш избраха за своя дует „Неопитомените” младите таланти на балета на Старозагорската опера Семьон Сиденко и Огъст Нюстром, които ще танцуват на 28 април, а на 29 април зрителите ще видят Максим Сиденко и Марсело Молина.
„Неопитомените” продължава да шества по света – след Стара Загора, Клод Брюмашон и Бенжамен Ламарш ще го поставят в Миланската скала с Роберто Боле.
„Пиедесталът на девиците” е произведение с пречупен устрем. С наранен дъх, с кървави битки. Високото Средновековие и ритуализирани движения, с изключително насилие и с изключително напрежение, ме вдъхновиха за произведение в„светло-тъмно“ – казват хореографът. Солисти в дуета „Пиедесталът на девиците” са Мартина Тимбоне и Марсело Молина /28.04./, Богдана Сергеева и Филипо Сарторелли /29.04./
Клод Брюмашон и Бенжамен Ламарш творят от тялото за тялото с тялото. Техните танци са колкото истории за групи, които споделят пространството на живота, толкова и за самотата пред света. Изследване около един ирационален жест, когото те наричат правилен, необходим и небезвъзмезден жест. Жест, зареден с неописуема история, която се превръща в момента и в изявление, понякога горчиво, предлага визия за човека в неговата сложност. Пионери, изследователи, водачи, посланици, Клод Брюмашон и Бенжамен Ламарш са водени от желанието да бъдат — заедно с танцьорите — фасилитатори на един танц, да събудят любопитството на всички и да повдигнат въпроси за живото изкуство. Заедно те осъществяват сътрудничество с компании по целия свят, като например в Нигерия (напр. Сълзите на боговете ), в Чили с компанията Compañía Movimiento (за Los Ruegos ), в Прага (за The Witness ), в Буенос Айрес (за La Consecuencia ) и в Чили (за Destellos Volcanicos ).
Във втората част на балетните вечери зрителите ще се насладят на блясъка на класическото заглавие „Пахита” по музика на Едуард Делведез и Лудвиг Минкус. С това заглавие се отбелязва и 60 години творческа дейност на художника Салваторе Русо, който е и автор на костюмите и сценографията. Идеята и режисурата са на Силвия Томова по хореографията на Мариус Петипа.Постановката е поверена на солистите на балета на Старозагорската опера Харука Суга и Томоки Ишиго.
„Концепцията на „Пахита” на Старозагорската опера е различна от оригинала. Не правим всъщност балета „Пахита”, няма сюжет. Всичко се развива в една вечер – на бала. Всяка от балерините изпълнява свой танц – вариации, които се предават от театър в театър – правят се в Париж, в Ковънт Гардън…На сцената има свещници и тежки червени завеси – като Мариинския театър в Санкт Петербург. Що се отнася до костюмите – има много пачки в различни цветове. Различното в този спектакъл е в танца „Полонеза”, който обикновено се изпълнява от деца – момичета и момчета, облечени в полски традиционни костюми. Тук се изпълнява от балерини които са облечени като французойки от 1860 г. , а кавалерите им са „офицери” от армията на Наполеон.” – споделя художникът Салваторе Русо, който е отново неотлъчно в ателиетата и нанася финалните щрихи на изискания декор и оформя великолепието на своите уникални костюмни творения.
В ролята на Пахита зрителите ще видят примабалерината Анелия Димитрова, която ще си партнира на 28 април с Фиорди Лоха в ролята на Люсиен Д, Ервили, а на 29 април Харука Суга ще бъде Пахита, Томоки Ишиго – Люсиен Д, Ервили. Участват солисти и кордебалет на многонационалната балетна трупа на Държавна опера-Стара Загора.