„Балет без граници“ – премиера триптих от съвременни творби на 24 и 25 юли
БАЛЕТ БЕЗ ГРАНИЦИ
Премиера триптих от съвременни творби
BALLET BEYOND BOUNDARIES
TRIPTYCH OF ORIGINAL CONTEMPORARY BALLETS
24, 25 юли – 21.00 ч. Сцена Античен форум „Августа Траяна”
ПРЕМИЕРА
На 24 и 25 юли от 21.00 часа на сцената на Античния форум „Августа Траяна” ще се състои премиерата на триптиха „Балет без граници”. В една вечер ще бъдат представени авторските спектакли на трима успели по света български хореографи Христиан Бакалов, Калоян Бояджиев и Владимир Ангелов. Обединяващото заглавие „Балет без граници” включва в себе си идеята от една страна за изкуството балет без географски бариери, а от друга – за творческата свобода в съвременния танц извън ограниченията на конкретни техники, жанрове и стилове.
ОДА
Хореография, сценография, костюми, осветление Христиан Бакалов
Музика: „Есенна елегия“ на Панчо Владигеров, „Vide cor meum“ на Патрик
Касиди,
„Болеро“ на Морис Равел, „Bleu Booknotes“ на Макс Рихтер
Участват: Мартина Префетто, Фиорди Лоха, Фредерико Пинто, Франческо
Калипари, Франческо Салпиетро, Александър Марков, Калин Любенов, Марсело
Молина, Ивайло Янев, Рикардо Тучинарди, Александра Остатек, Анджела
Йоану, Алесандра Месса, Федерика Оттавиано, Валерия Маттина, Силвиа
Банго, Елизабет Ризнар, Анемике Брус, Кодзуе Донака, Зорница Петрова,
Елени Марку, Евелина Вшоуек, Христиан Бакалов
След като завършва Държавното хореографско училище в София, ХРИСТИАН БАКАЛОВ започва своята танцова кариера в Париж с Младия балет на Франция и Националния център за танц в Нант.
От 2009 г. живее и работи в Брюксел, където участва в откриването на независимото пространство Volksroom на артиста Иво Димчев.
Познат е като изпълнител в постановките на Ян Фабр, Иво Димчев и Мийт Варлоп, но е участвал и в продукции на Робърт Уилсън, Жером Бел и Флорентина Холцингер & Винсент Рибек.
През 2013 г. започна да разработва първата си потапяща пърформативна инсталация BRIGHT, в която публиката играе главната роля. Размивайки границите между пърформативно действие и визуалната инсталация, Бакалов развива серия от „потапящи методи“ за въвеждане на публиката в паралелен свят чрез въздействие върху сетива им.
Пърформативните му инсталации от трилогията ETERNIA, вдъхновени от концепцията на Спиноза за Вечност са представени в Париж, Брюксел, Ню Йорк, Венеция, София и в Стара Загора през 2019.
В България Христиан Бакалов е поставял за трупите на Балет „Арабеск” и Балета на Софийската Опера под ръководството на Силвия Томова, по покана на която той възстановява хореографията си „Следващият“ по песен на Жак Брел за Балета на Държавна опера-Стара Загора през 2019г.
Христиан Бакалов е завършил педагогика в Националния център за танц в Париж, където преподава в Международната Академия за танц. Става френски гражданин през 1995 и е носител на наградата на Парижката Опера.
Picture Perfect/Съвършена картина
хореография Калоян Бояджиев (Норвегия)
Творбата, която ще представи Калоян Бояджиев е Picture Perfect. В превод това означава „Съвършена картина“.
„Всъщност това е жаргонен израз, който се използва, когато се прави фотография. Фотографираният трябва да замръзне в идеалната поза, да е усмихнат, привлекателен, сякаш позира за корица на списание. Идеята е провокирана от значението, което модерното общество отдава на външния вид и бясното желание на хората да изглеждат като супер модели. Обществото е забързано, прави си изводите за един човек от моментното впечатление, без да си прави труда да го опознае. Никой не се интересува какъв човек си, а как изглеждаш.На това се дължи и стремежът към перфектния вид. Красотата се свежда до определен стандарт, а за мен тя е сложно понятие, нещо което не се поддава на шаблонизиране. Измежду предложените от мен заглавия, това е хореографията, на която се спря Силвия Томова. Винаги се опитвам да правя хореографии с нечетен брой танцьори и тази творба не прави изключение – участват седем изпълнители. Музиката е електронна и минималистична, представлява колаж, който сам съм подбрал.”- споделя хореографът Калоян Бояджиев. Хореографията, която ще бъде показана в Стара Загора е първата авторска творба, с която Калоян се представя пред българска публика.
КАЛОЯН БОЯДЖИЕВ е възпитаник на Националното училище за танцово изкуство с педагог Илиян Дрангажов, още като ученик участва в спектаклите на балет „Арабеск“ и в Софийската опера и балет. Едва шестнайсетгодишен, през 1993 г. Калоян е поканен да е част от култовата трупа за модерен танц „Амарант данс студио“. Следващата година е финалист на Парижкия международен балетен конкурс и получава предложение за работа от две места – Младия балет на Франция и Държавния театър на ЮАР в Претория. По съвет на Илиян Дрангажов Калоян заминава за далечната Претория, където за по-малко от пет години се издига до позицията на първи солист и танцува централни партии в почти всички спектакли. Съвсем млад, родният ни талант получава огромния шанс да надгради професионалното си развитие с репертоар на Бурнонвил, Аштън и Макмилън. Ескалиращото напрежение в Южна Африка го принуждава да се върне в София. През периода 2000 – 2002 г. българската публика има възможността да се наслаждава на майсторството на младата ни звезда. Като солист на Софийския национален балет Калоян танцува в множество спектакли –„Лешникотрошачката“, „Лебедово езеро“, „Жизел“. Най-ярки и запомнящи са превъплъщенията му в Джон от „Зорба гъркът“, Джеймс от „Силфида“ и Базил от „Дон Кихот“. Калоян Бояджиев не се задържа задълго на родна сцена. През 2002 г Дина Бьорн (по това време директор на Норвежкия национален балет) го кани на прослушване в Осло. Следва моментално назначение още същия сезон, а шест месеца по-късно Калоян Бояджиев е премиер солист в една от най-богатите и престижни балетни компании в Европа. Наред с централните роли в целия класически репертоар той получава уникалния шанс да танцува в хореографии на американските легенди Джордж Баланчин и Глен Тетли, да работи с личности като Иржи Килиан, Уилям Форсайт, Матс Ек, Начо Дуато, Александър Екман, Пол Лайтфут и Сол Леон. През 2005 г. младият премиер солист на Норвежката опера поставя първата си творба “Open for discussion”. В следващите години поставя общо десет заглавия за балета в Осло. През периода 2015 – 2018 г е поканен за ръководител на новосъздадения Национален балет на Норвегия 2 (младежката трупа към театъра). Калоян Бояджиев изгражда една от най-успешните младежки компании в света, като я обогатява с класически и модерни заглавия на световни хореографи. През 2016 г Калоян Бояджиев поставя в Осло първия си цялостен балетен спектакъл „Лешникотрошачката“, който става важна част от репертоара на компанията, номиниран е от списание Dance Europe в категория за най-добра премиера и получава висока оценка от норвежката балетна критика. През следващия сезон Калоян Бояджиев е поканен за хореограф на Шекспировата творба „Сън в лятна нощ“. Постановката е замислена като супер продукция, за чиято сценография е поканена световната архитектурна компания „Снохета“, известна най-вече с проекта и реализацията на гениалната сграда на Операта в Осло, а също така и на новата библиотека в Александрия и Мемориалния монумент „11.09.“ в Ню Йорк. Последният творчески ангажимент е категорично доказателство за високата оценка на таланта и способностите на нашия сънародник.
какаФония
от Бах до Бейби Шарк
закачлив и смущаващ анти-балет в един акт
Хореография, режисура и драматургия: Владимир Ангелов (САЩ)
Музика: колаж от барокови и класически музикални деликатеси от Йохан Себастиян Бах, Антонио Вивалди, Георг Фридрих Хендел, Волфганг Амадеус Моцарт, Людвиг ван Бетховен и Атонин Дворжак, интерпретирани и модернизирани от редица съвременни композитори. Продължителност на балета – 52 минути.
Новата балетна продукция озаглавена „какаФония“ е едноактна сюжетна комедия в стила на съвременен танц-театър. Историята се разказва за една млада жена – кака Фония, която попада в какафония от неочаквани обстоятелства и епизоди на път за една ежедневна задача. Преминавайки през редица премеждия, тя успява да постигне скромната си цел, като междувременно научава много неща за хората с които се сблъсква, както и за самата себе си. Тя също намира нови приятели които и помагат и променят нейния мироглед за живота.
Тази нова творба ще бъде създадена специално за балетната трупа на Стара Загора, и това ще бъде международна и премиера. Хореограф, режисьор и автор на оригиналното либрето и драматургия е Владимир Ангелов.
Танцовата лексика, движенческия стил и хореографията на Ангелов за новата постановка е компилация от различни танцови жанра през вековете. В творбата ще бъдат включени класически, нео-класически, съвременен и джаз балет, спортни танци, български народни танци, арабски национални танци, американски хип-хоп, модерен танц, танцтеатър и физически театър. Музиката включва барокови и класически популярни музкални теми, които са осъвременени, джазирани и електронизирани от съвременни композитори.
Относно новата постановка Ангелов споделя, че „Новата хумористична творба е какафония от танцови стилове, полифония от контрастни идеи и симфония от оптимизъм и надежда.“ Ангелов споделя, че някой от неговите вдъхновения идват от гръцкия античен философ Аристотел, който споменава, че един добър спектакъл трябва да плени зрителите емоционално и да „накара публиката да се смее, да плаче и пак да се смее“ в рамките на един час.
„В сферата на хореографията, комедията наистина представлява огромна трудност и е добре познат творчески парадокс“– Ангелов продължава – „По-лесно се създават трагедии и драматични танци, отколкото комедии и произведения с чувство за хумор, които са уникални и рядкост в репертоара на балетните трупи по света. “
ВЛАДИМИР АНГЕЛОВ завършва балетния профил на Държавното хореографското училище през 1986 в класа на Крум Янков. Назначен е от Маргарита Арнаудова като млад танцьор в Балет „Арабеск”, където започва да експериментира като хореограф. Получава първото си хореографско отличие от националния балетен конкурс в Добрич, за съвременна соло хореография на изпълнителката Антоанета Алексиева. Творчески активен, но и интелектуално любопитен, Ангелов се записва да следва задочно специалност Философия в Софийски университет „Св.Климент Охридски” – събитие което има огромно влияние в творческата му кариера.
През 1990 година заминава за САЩ, където през 1996г. се дипломира с Master of Arts от Университета във Вашингтон със специалността Съвременна хореография.
Представя творби на редица международни фестивали между които: “Нови Хореографи на Палци”, Ню Йорк; Виена ТанцФест, Австрия; Парижкия Международен Танцов Фестивал, Франция; Танцов Фестивал Киото, Япония; Латиноамерикански Балетен Фестивал, Пуерто Рико и много други.
Създава множество съвременни едноактни балетни постановки и работи с американски трупи като Атланта Балет, Аризона Балет, Индианаполис Балет, Ричмонд Балет, Сан Франциско Балет, Вашингтон Балет, както и с междyнародни трупи като Алберта Балет, Канада; Балет Манила, Филипините; Националния Балет на Мексико;Токио Сити Балет, Япония и Марийнски Балет в Санкт Петербург, Русия.
От 2003 до 2009 е главен хореограф-балетмайстор на Вашингтонската Национална Опера в Кенеди Център под ръководството на Пласидо Доминго. Работи непосредствено със световно известния тенор който дирижира някои от постановките. Създава мащабни балетни платна за над 12 опери и оперети между които “Сицилиянски вечерни”, “Самсон и Далила”, “Веселата вдовица” и много други.
Преподава майсторски класове и представя семинари за балетни трупи, унивеситети и фестивали в Австрия, България, Бразилия, Франция, Финландия, Германия, Мексико, Русия и Япония. От 2009 до 2014 работи като преподавател в университета във Вашингтон и продължава активно да пътува и поставя в международен план. Носител е на редица награди между които Специалното Хореографско Отличие на американското министерство на културата (The National Endowment of the Arts). От 2015 и по настоящем е главен директор на първата в света интернационална информационна мрежа и международна организация за хореографи, базирана във Вашингтон – Dance ICONS, Inc.