„Африканката“ на Старозагорската опера отново на 13 декември
На 13 декември от 19.00 часа на сцената на Държавна опера-Стара Загора ще бъде представена за втори път постановката на операта „Африканката“ от Джакомо Майербер.
След премиерата на 22 ноември, възхитителният спектакъл на Вера Немирова ще се завърне в пълния си блясък, пресъздаден от великолепните изпълнители на главните роли Ивайло Михайлов /в ролята на Васко да Гама/, Русалина Мочукова /Селика/, Беса Лугичи /Инес/. Участват още Крум Гълъбов, Ивайло Джуров, Евгений Арабаджиев, Пламен Кумпиков, Ивайло Йовчев, Ивона Иванова, Костадин Якшев, оркестър, хор на Държавна опера-Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване „Бага-Тур“. Спектакъла ще дирижира маестро Ивайло Кринчев, хормайстор Младен Станев.
Операта „Африканката“ на Майербер – съвместна продукция на Държавна опера-Стара Загора и Дойче Опер-Берлин, оживя за първи път в България и на Балканите. Не закъсняха и въодушевените отзиви от премиерния спектакъл, изпълнени със суперлативи. „Африканката“ – това непознато за публиката заглавие, се прие възторжено и приповдигнато още с отварянето на завесата. Спектакъл, който поразява освен с красотата на музиката на великия майстор на т.нар. „голяма опера“, с впечатляващите солистични състави, хор и оркестър, но и с неповторимия режисьорски почерк на Вера Немирова, който грабва вниманието, ангажира, мотивира и вдъхновява до последната картина в нейната естетска и силно въздействаща продукция.
„Категорично е мнението на меломаните, на познавачите на националните и европейски оперни сцени, че подобно събитие не е имало. Макар, че повече от три часа продължава музикалното произведение, с два антракта, времето мина като миг. Магията беше всеобхватна, вълнуваща, въздействаща и многопосочна. Най-напред – много, много красива музика. Прекрасни арии, дуети, терцети, хорови изпълнения. Под диригентската палка на маестро Кринчев, хорът и оркестърът бяха в завидна форма. Букет от солисти, може би най-добрите в момента у нас и в Европа. Всички те, до един показаха огромен набор от качества: стабилен регистър, много пеене, драматизъм в изпълнението, артистизъм, концентрация, партньорство и пр. и пр. Чрез тях Вера Немирова разказа приказка за силата на любовта, за жертвоготовността на две силни влюбени жени, да спасят любимия мъж, за човека, чиято мисия е откривателство на светове и светлина, за дълга и вярата, за битката между новото и старото, за подлостта и измамата…Всичко има в това оперно заглавие, което пренесено 150 години след създаването му от Майербер, има своите еквиваленти и днес в политиката, в парламента, емигрантите и бедстващите, сватбите и разгулния живот, човешките ценности и превратностите на съдбата.
„Африканката“ е заредена с невероятна енергия, емоция и драматургия. Вера Немирова е изпипала и най-малкия детайл и го е възложила на цялата трупа, която беше възхитителна в интерпретиране на този шедьовър на оперното изкуство.
Да не пропусна да спомена модерната, много функционална сценография и прожекциите, които ни „качиха“ на кораба с белите платна и заплавахме в океана, следихме морските карти, участвахме в бурите, „гласувахме“ в парламента на Португалия (ах, колко много прилича на нашенския), наслаждавахме се на разцъфналото дърво на смъртта, от чиито аромат настъпва вечен сън…
По време на спектакъла изпълнението на ариите беше съпроводено с бурни аплодисменти, а след финалните акорди настана взрив от аплаузи, скандиране и овации“
Росица Ранчева
www.dolap.bg
Т. нар. «голяма опера» – утвърдила се на сцената на френския музикален театър през 20-40-те години на 19 век, достига своя своеобразен връх в творчеството на Майербер. В основата на проекта е режисьорката Вера Немирова – с успешни ангажименти в най-реномираните европейски оперни театри. Самата тя реализира постановка на “Африканката” на сцената на Дойче опер – Берлин през 2015 г. Сюжетът на операта обхваща пътешествията на португалския изследовател и културните сблъсъци. Васко да Гама е изправен пред труден личен избор: Инес в Португалия и Селика, индийска принцеса. Селика е единствената фигура, която не е враждебна или изпълнена с предразсъдъци към хора от различни страни и религии и става жертва на несподелената си любов към Васко. Постановката на Вера Немирова търси съвременни проекции в сюжета, особено по отношение на религиозния фанатизъм. Декорът на Йенс Килиан разчита предимно на декоративни платна и кръгла карта, показваща зоните на пътешествията на Васко да Гама.