11 дни до премиерата на „Есмералда Парижката Света Богородица“
Единствените елементи, които илюстрират директно църквата са голямо изображение на скърбящата мадона – една великолепна и безкрайно изразителна статуя на Света Богородица от катедралата на Барселона /Погребението на Христос на Хосеп Лимона и Бругера (1864 – 1934), създадена през 1920 г./, която, композирана по определен начин в сценичното пространство, създава усещането, че наблюдава с жалост действието и сякаш е съпричастна с терзанията на героите и съпреживява с тях чувствата и пътя им. Другият реален елемент са трите камбани, които символично маркират кулата на Квазимодо и неговата обител.
Костюмите са съвременни, без ангажираща конкретика в епохата и стила, просто някога през 20-ти век. Изведени са на преден план характерите на персонажите и тяхната социална индивидуалност и специфика, както колорит. Есмералда и Циганите са решени в огнени цветове, темпераментни, свободни и влюбени в любовта и свободата – все пак идват от Андалусия /Испания/ – жълто, оранжево и керемидено. Бездомните са в сиви, пастелни тонове, мръсни, дрипави, показващи цялата нищета на скитащия просяк. Войската на Феб е в стилизирани шинели в черно с бели гарнитури и копчета, Проститутките – в ослепителна циклама.
Общият брой на костюмните части е 270, което е предизвикателство за всяка шивалня. Макар и семпли и съвременни, по костюмите има много ръчна работа и особено плетива. Почти всички костюми на балета /Цигани и Бездомни/ са изпълнени от плетива, което носи определена доза артистизъм в художествения израз и кореспондира с характера на двете социални групи. Придал съм на героите съвременно и адекватно на възприятията на днешния зрител излъчване, което не е точно мой стил на работа, но в това заглавие намерих този начин на израз за най-уместен. А и жанрът предразполага подобен избор.
Като цяло, процесът, около създаването на този спектакъл бе едно безкрайно пътешествие и дълъг път на художествени и философски търсения и се надявам Зрителят да почувства трепета на богата предистория, която има постановката.
Денис Иванов, автор на сценографията, костюмите и художественото осветление