Парижки живот - оперета от Жак Офенбах

Парижки живот, Жак Офенбах

„Парижки живот“, живописна оперета на Жак Офенбах, е откровена и хумористична критика на разюзданите страсти на парижкото общество през XIX век. „Парижки живот“ представя Париж през Бел епок, период, в който разцъфтяват изкуствата и има известно увлечение по новите технологии. Представена за първи път в парижкия театър „Пале Роял" на 31 октомври 1866 г., тази опера-буфа използва за фон оживлението, царящо в един град с наближаването на едно от първите световни изложения, за да покаже лудостта, която занапред се свързва с декаданса на „веселия Париж“ в нашето въображение. Действието, разиграващо се в близкото бъдеще (следващото Световно изложение в Париж през 1867 г.), се опитва да представи тогавашната публика, която гледа спектакъла с приповдигнато чувство, мислейки за всички достойни за възхищение чудеса в сърцето на града на светлината през следващите месеци. Изоставен от любовницата си Метела, Раул дьо Гардфьо се е устремил към новото си завоевание. Заслепен от красотата на баронеса Дьо Гондремарк, пристигнала от Швеция със съпруга си, за да се наслади на атракциите на Световното изложение в Париж, той си измисля план, за да я прелъсти. Следва истинска комедия, докато Гардфьо убеждава своите приближени да се дегизират, за да заблудят туристите, които не познават френската столица и се оказват несъзнателно жертви на неговата хитрост. Интересът на Офенбах към лекия жанр на опера-буфа е накарал някои да подценяват приноса му в музиката на XIX век. И все пак Офенбах притежава, в много по-голяма степен от който и да е друг композитор, изненадващата способност да композира произведения, които забавляват публиката днес, както и в неговата епоха и едновременно с това представят общество, изживяващо небивала дотогава промяна.

Държавна опера Стара Загора

Сезон 2016/2017

ПРЕМИЕРА 28 октомври 2016 година

Жак Офенбах ПАРИЖКИ ЖИВОТ

Оперета в 3 действия

Либрето Анри Меяк и Людовик Халеви Преработка Исидор Щок и Ян Сашин Превод на български Димитър Симидов Сценична версия проф. Румен Нейков

Режисьор проф. Румен Нейков Диригент Димитър Косев Сценография Иван Токаджиев Художник костюми Антония Попова Хореография Алида Бонева

Действащи лица и изпълнители

Раул дьо Гардефьо,поет и драматург - Милко Михайлов, Николай Моцов, Ивайло Йовчев Бобине, негов приятел - Иван Кабамитов Маркиза дьо Карадек, - Мария Ганчева, Пролет Пенчева Метела, актриса и певица - Яница Нешева, Елена Петрова -гост Мистър Гондремарк, богат американец - Евгений Арабаджиев, Христо Сарафов -гост Алиса, негова дъщеря - Яница Нешева, Нели Нечева Жозеф, бивш слуга на Раул - Любомир Петков, Ивайло Йовчев Полина, камериерка на дьо Карадек - Емилия Джурова, Камелия Стойчева Жана - Кунка Дачева, Мария Колева Клара - Лиляна Ходжева Сузана - Кремена Райчева Проспер - Теодор Петков Леон - Евген Сурмиевич Габриела, перачка - Нина Димитрова, Пролет Пенчева Франк, обущар - Христо Иванов Чистач - Никола Марулев Месар - Игнат Желев Бояджия - Иван Колев Млекарка - Маргарита Йовчева Кочияш - Илиян Филипов Погребален агент - Петър Янкулов Началник гара /и Ажан/ - Тенко Джелепов Импресарио /и Мосю Жак/ - Илиян Вичев

Оркестър, хор и балет на Държавна опера Стара Загора

Хормайстор Младен Станев Концертмайстор Паулина Захариева

Корепетитори Полина Влахова, Ерна Пушева Помощник режисьор Пенка Александрова,суфльор Антонина Дойчева

Съдържание:

Първо действие Париж, Северната гара Сред посрещачите са и двамата приятели Раул и Бобине. Те са се спречкали заради актрисата и певица Метела, която очакват да пристигне. Когато тя най-сетне се появява, придружена от своя импресарио, ги подминава, без да им обърне внимание. Двамата решават да се помирят и да и отмъстят за пренебрежението. Вниманието на Раул е привлечено от една току-що пристигнала колоритна двойка. Това е мистър Гондремарк, богат американски търговец и дъщеря му Алиса. Те са за първи път в Париж. Жозеф, служител на Гранд хотел и бивш слуга на Раул, трябва да ги посрещне и отведе в хотела. Бобине преценява ситуацията и предлага на Раул да склонят Жозеф да си разменят ролите и да заведат богатите американци в представителната къща на леля му – маркиза дьо Карадек, /заминала на почивка/, тъй като поради Световното изложение всички стаи в Гранд хотел вече са заети. Така ще приберат парите на богаташа, а и ще могат по-късно да си отмъстят на Метела.

Второ действие Салон в къщата на маркиза дьо Карадек Слугите и Бобине подготвят апартамента за гостите. Те пристигат и се настаняват в две от стаите. На следващата сутрин Раул влиза в ролята на бръснар, на когото Гондремарк доверява целта на посещението си в Париж – да уговори покупката на една железопътна линия с всичките ѝ „екстри“: две композиции, два локомотива, началник гара, машинист и стрелочник. Преговорите трябва незабавно да започнат, а парите са без значение. Раул съобразява: ако намери подходящите хора, ще могат да натрупат солидни „пачки“. Междувременно нахлува цяла тълпа кредитори, които искат парите си от Бобине за услугите, които са му извършили. Планът е готов – кредиторите ще се преоблекат с дрехи от гардероба на маркизата и покойния ѝ съпруг и така ще заблудят Гондремарк, влизайки в ролите на длъжностните лица, от които зависи сделката. Метела е разбрала, къде е отишъл Раул и идва, за да се помирят. Смутена е от появата на Алиса, която завлича Раул за покупки по магазините. Дали нея, богатата наследница, ще предпочете възлюбеният ѝ? Започва тържествената част. Приемът, даден от мистър Гондремарк за високоуважаемите „големци“ е в разгара си. Неочаквано тържеството е прекъснато. Метела, преоблечена и дегизирана като маркиза дьо Карадек, прекъсва партито. Тя иска да разбере, запазвайки по този начин анонимност, докъде са стигнали взаимоотношенията между Раул и Алиса. Настроението на „видните граждани“ отново е възвърнато, като специално за тях играе балетната трупа на театър „Буф“. И отново суматоха: маркиза дьо Карадек се е завърнала внезапно и прекъсва със скандал увеселението.

Трето действие Предверие на театър Буф Паризиен. Изпълнява се пиесата на Раул „Парижки живот“, допълнена със случки от описаните по-горе събития. Жозеф, бившият слуга на Раул работи тук като разпоредител, назначен с протекциите на Метела. Нашите стари познайници – кредиторите, също са тук, за да се насладят на своите двойници на сцената. Тук е и Гондремарк, който не може да се примири с това, че е превърнат в карикатура. Той вече се е оплакал на министъра на вътрешните работи, за случката в апартамента на маркизата и сега се очаква закриването на театъра и разпускането на трупата, с която Раул и Метела са тясно свързани. Сред публиката е и самата маркиза. Във фоайето тя се засича с Гондремарк и припознава в него своята голяма любов от младежките ѝ години, прекарани в Америка. Дьо Карадек дава благословията си за бъдещата сватба на Бобине и Алиса, а Гондремарк е задържан погрешно от префекта Ажан, заподозрян, че именно той е смутителят на обществения ред Раул Гардефьо. Композиторът мосю Жак се обръща към публиката: „Дами и господа, щом не ни разрешават да изиграем нашия спектакъл в театъра, ние ще пеем, играем и се веселим на улицата, по булевардите, навсякъде. И никой няма да заглуши нашите песни и нашия весел смях!“ Откриват се стените на театъра. Тълпата и композиторът Жак пеят и танцуват.

Проф. д.и. Румен Нейков