КАЗАНОВА - през погледа на авторите

Премиерата на мюзикъла „Казанова“  на сцената на Старозагорската опера

На 14 февруари, от 19.00 часа Държавна опера-Стара Загора ще представи за първи път пред старозагорската публика мюзикъла „Казанова“ по музика на Георги Костов и текст на Юрий Дачев. Режисьор Огнян Драганов, диригент Владимир Бошнаков, сценография и костюми Иван Токаджиев.

На какво се дължи нестихващото любопитство към личността на легендарния герой на 18-ти век Казанова, какво провокира творците да се връщат към неговите истории и да ги пренасят с лекота в различни епохи, кои са житейските поуки, които неизменно присъстват във всеки един творчески порив на тема „Казанова“…

Любовна драма, фарс или комедия – мюзикълът „Казанова“ през погледа на създателите: на автора на текста – драматургът Юрий Дачев, композитора Георги Костов и режисьора Огнян Драганов.

Композиторът Георги Костов

„След успешното представяне на мюзикъла 'ЧЕТИРИМАТА БЛИЗНАЦИ" Директорът на Музикалния театър - проф. Светозар Донев ме покани да напиша мюзикъл за възрастни и на разговор с нас и драматурга Юрий Дачев се роди идеята да създадем произведение по спомените на Джакомо Казанова. Либретото бе готово, след което започнах да пиша. Но непрекъснато ми звучеше моята песен "Да те жадувам", която по това време бе станала популярна. Казах си, аз нямам по-любовна мелодия от нея и тя се превърна в лайт тема на произведението, което бе завършено и поставено през 2002 г. в Музикалния театър.“

Георги Костов завършва с отличие класа по композиция на проф. Панчо Владигеров през 1966 г, и веднага е поканен за асистент по Хармония в БДК. От 1977 г. Доцент, а от 1985 е Професор по Хармония и Композиция в НМА. От 1989 до 2008 г. е Ректор на Академията, а през 1995-96 г.- Министър на културата. Носител е на много наши и чужди награди, ордени и медали. Написал е камерни опери, мюзикъли, балети, симфонични и камерни произведения, песни като "Да те жадувам","Без радио не мога","Градините на любовта"," Остани", детски песни като "Детство мое","Похвали се зайче", "Всички знаем" и др. Току що в Карнеги хол /САЩ/ е прозвучало неговото клавирно произведение "Натрапчиво движение".

Авторът на текста – Юрий Дачев

„Малко митове могат да се надяват на обезпечено бъдеще, както този за Казанова. Обяснението е толкова просто, че може би е излишно да бъде посочвано - любовните приключения никога няма да спрат да предизвикват любопитство. Така че и към десетките автори, извикали Казанова върху екрана, сцената, страниците на нови литературни интерпретации, ще продължат да се присъединяват нови. Казанова е ничий. Както не може да бъде притежаван само от една жена, така и не принадлежи нито само на една епоха, нито на един жанр. В работата си върху либретото преди 15 години,  следвах същото, както и мнозина други - факти от биографията на Казанова и отделни събития, за които пише в мемоарите си, са преплетени с измислица. Две неща ме интересуваха - че любовникът на всички времена, символът на мъжка свобода, е бил непрекъснато преследван:  от страстни жени, от воайори,  от зли и немощни блюстители на реда, от тайни агенти, от кого ли не. Тази отмъстителност на пренебрегнатите и бездарните в любовта е нещо, което подчертава изключителността на Казанова,  е забавна, но не само.  Другото е, че макар и с неизчерпаем любовен талант, Казанова е само един мъж, застанал срещу една чудовищна, развихрена, неутолима недостатъчност от любов, която всички епохи познават...

Един от биографите на Казанова - Дерек Паркър, споменава, че каретата си Казанова нарекъл "Самота". Не знам истина ли е или  измислица, но съм убеден, че ще продължим да гледаме след нея, с очи, подлютени от пушилка и разбираема, макар и не съвсем основателна завист.“

 Юрий Дачев е автор на пиеси, адаптации и киносценарии за документални и игрални филми.Най-известните му театрални заглавия са " Алангле", "Пансион за кучета", "Вчерашни целувки", "Салон за плач", "Почтени убийства", "Предпоследно раздаване" /"Дама пика"/ и други. Сред филмите, в които е участвал като сценаарист са "Пансион за кучета", "Светът е голям и спасение дене отвсякъде", ""Пътуване към Йерусалим", "Приключенията на един Арлекин"", "Балканска рапсодия" , "Бартер" и други. Сред десетте му книги най-популярни са биографията на Стоянка Мутафова "Когато се подстригват мравките" и на Григор Вачков - "Пратеник на мъжки времена".Преподадава в НАТФИЗ "Кр. Сарафов", драматург е на Малък градски театър /зад канала/. От 11 години води седмичното предаване за на БНТ2 и БНТ свят "Рецепта за култура".

Режисьорът Огнян Драганов

„В мюзикъла „Казанова“ главният герой е известният любовник Казанова – легендарна фигура от 18-ти век - човек с разностранни интереси – търговец, политик, дипломат, философ, поет, писател, написал няколко пиеси и над двайсет книги, най-вече известен като великия любовник на Венеция. В нашата история ние поглеждаме под един малко по-различен ъгъл към този човек. Всеки един  мъж мечтае да превъплъти в своя живот превърналия се в символ - мъжа-прелъстител Казанова. Режисьорският поглед иронизира чисто мъжката суета, преминава през комедията и на финала достига дори до гротеска. В основата на мюзикъла е текстът, който е разработен в спектакъла в неговия втори план – доста иронично. Текст, който се базира на автобиографичното съчинение на  Казанова, а именно „История на моя живот“, в която той обезсмъртява любовните си похождения. В сюжета на мюзикъла има много любовни сцени, които се разкриват в хиперболизиран вид. Любовта не се изразява само чрез физическия контакт между героите, тя се разкрива в един търсен умишлено преувеличен вариант. Както в „Дон Жуан“ на Моцарт, така и в „Казанова“ на Георги Костов няма сцена, в която да се стигне до физически акт. Редуват се ситуации, в които Казанова планира и организира своите срещи и в края на всяка – получава отказ от ухажваните дами. Главната героиня Марчела  е монахиня, тайно влюбена в него.  Казанова си прави среща и с нея, но накрая остава сам със своята цигулка, за да продължи да раздава любов чрез музиката. И не на последно място - преобладаващите герои в мюзикъла са музиканти – Казанова е музикант, има четири героини-цигуларки, една челистка, хор на монахините, търговец, един бивш музикант. Желанието на творческия екип е в този мюзикъл хората да се забавляват, разказът е комедиен и спектакълът свършва много бързо. Разказва се за любовта, с която всички дами искат да дарят Казанова, а той от своя страна да им отвърне със същото. Надяваме се в деня на влюбените да пренесем това настроение на зрителите в залата и да се забавляваме заедно.

Изводите:  Всеки мъж иска да е Казанова, но често пъти надценява своите възможности.

Вярвам, че хората ще усетят нашето „намигване“ към историите на този знаков герой на 18-ти век.“

Огнян Драганов завършва Средното Музикално училище „Христина Морфова” Стара Загора с тромпет. Изучава оперна режисура в Нов Български Университет – два семестъра в  класа на проф. Ваня Бъчварова. Завършва курс по оперна режисура в OPERA DU RHIN Страсбург, Франция, като асистент режисьор на световно известния оперен режисьор Албер-Андре Льорю. Дипломира се в Държавна Музикална Академия “Панчо Владигеров” София  - специалност оперна режисура в класа на проф. Павел Герджиков. Своя професионален опит натрупва в Софийската опера, където последователно е помощник режисьор, асистент режисьор, режисьор и заместник директор през периода 1998-2002 година. Възходящата му кариера на оперен режисьор стартира от 2002 година – поставя с голям успех в България, Румъния, Гърция, Македония, Сърбия, Холандия, Германия, Бразилия, Италия, Колумбия и Русия. В продължение на пет сезона е главен режисьор на Операта в Сараево. Над 30 заглавия се четат в биографията на режисьора, повечето от които е поставял многократно. Режисьорът счита за най-голямо свое постижение срещата с руската класика – оперите „Евгений Онегин” и „Дама Пика”, които поставя в Сараево и Санкт Петербург. Сред последните му ангажименти са постановките на оперите „Дон Жуан” и „Джани Скики” в далечна Колумбия, където вече е познат със своите постановки на оперите „Бал с маски”, „Лучия Ди Ламермур”, „Норма”, през 2015 – поставя „Слугинята-господарка” в Словения, а в края на 2015 поставя на сцената на Старозагорската опера уникалния спектакъл на операта „Лучия ди Ламермур” от Доницети - творческият екип на спектакъла получава голямата награда „Стара Загора“ праз май 2016, а през септември – „Кристална лира“ на Радио Класик ФМ и СБТМД. Огнян Драганов е отличен с годишната награда „Златното перо“2016 на Класик ФМ Радио и галерия „Макта“.

Огнян Драганов е главен режисьор на Русенската опера в продължение на три сезона. От 29 април 2015 поема като временно изпълняващ длъжността директор Старозагорската опера. От края на месец август 2016 – е официално назначен за директор на Старозагорската опера след спечелен конкурс.

 

 

 

Коментари