„Травиата“ отново с Беса Лугичи /Косово/

Старозагорската опера представя отново „Травиата“

На 31 януари от 19.00 часа Старозагорската опера отново ще представи операта „Травиата“ от Джузепе Верди с участието на блестящата Беса Лугичи /Косово/ в ролята на Виолета Валери, Николай Моцов в ролята на Алфред Жермон и Александър Крунев в ролята на Жорж Жермон. На диригентския пулт e Ивайло Кринчев-главен диригент на Държавна опера-Стара Загора. В спектакъла на операта „Травиата“ участват още Нели Нечева, Емилия Джурова, Костадин Якшев, Александър Марулев, Енгений Арабаджиев, Петър Кунев, Иван Колев, Богомил Русенов  и др., хор, оркестър и балет на Държавна опера-Стара Загора.

Режисьор е Франк-Бернд Готшалк /Германия/, сценография и костюми Борис Стойнов, хореография Андреас Песлер /Германия/.

Беса Лугичи очарова българската публика със своите изяви на ММФ „Моцартови празници“ в Правец, с дебюта си в ролята на Мими от „Бохеми“ на Пучини на сцената на Русенската опера и най-вече след триумфа си в ролята на Лучия от „Лучия ди Ламермур“ на Доницети в Стара Загора и на откритата сцена на площада в Правец в заключителната вечер на ММФ „Моцартови празници“ /на 20 август 2016/. През 2013 сопраното спечели  Голямата награда „Елена Николай“ на Международния конкурс за млади оперни певци в Панагюрище. С нейният дебют в „Травиата“ на сцената на Старозагорска опера на 30 септември 2016 година бе открит и новият Творчески сезон 2016/2017 за Операта.

Николай Моцов е роден в 1973 г. в град Русе. През 2005 г. се дипломира с магистърска степен по специалността оперно пеене в Държавна музикална академия “Проф. Панчо Владигеров”, в класа на проф. Илка Попова и остава да работи като асистент-преподавател при нея. По време на следването си печели награди от национални и международни конкурси. Носител е на първа награда от конкурса “Светослав Обретенов”, Голямата награда на конкурса “Парашкев Хаджиев”, Голямата награда и кристална плакета на “Съюза на българските композитори” на конкурса “Любомир Пипков”, както и втора награда (при неприсъдена първа) на международния конкурс “Борис Христов”. Дебютът на Николай Моцов е на русенска сцена в "Реквием " от Моцарт през 1998 г., а през следващата година прави запис на същото произведение в Българското национално радио под диригентството на Методи Матакиев. Следват още редица покани за записи в БНР. През периода 2004-2006 година е стипендиант на фондация “CEE Musiktheater” към Щатсопера Виена, където специализира при голямата звезда на Виенската опера проф. Оливера Миакович. По време на своите ангажименти Моцов е имал удоволствието да работи с големите имена на оперната сцена – Анна Томова-Синтова, Александрина Милчева, Елена Мосук, Джузепе Джакомини, Лео Нучи и др. Николай Моцов е гостувал многократно на сцените на всички големи оперни театри в страната, а така също и на сцените на оперните театри в Холандия, Германия, Русия, Южна Корея, фестивалите в Солотурн (Швейцария), Палма де Майорка (Испания) и Европалия (Белгия).

Александър Крунев е български оперен певец-баритон, роден в град София. През юни 1990 завършва Държавната музикална академия „Панчо Владигеров“ - София. Дебютът му е на 16 януари 1990 година на сцената на Държавна опера - Пловдив в ролята на Жорж Жермон от „Травиата“. От 1990 година е солист на Държавна опера - Пловдив. В репертоара му са включени автори като Джузепе Верди, Джакомо Пучини, Руджеро Леонкавало, Пиетро Маскани, Жорж Бизе, Гаетано Доницети, Волфганг Амадеус Моцарт, Пьотр Чайковски, Александър Бородин, Джоакино Росини, Ленърд Бърнстейн, Карл Орф, Лудвиг ван Бетховен и други. Изнася концерти и участва в оперни спектакли на много големи европейски и световни сцени - Германия, Съединени американски щати, Япония, Испания, Холандия, Белгия, Корея, Гърция, Полша, Румъния, Англия, Швейцария и много други.

История на създаването на операта

Верди се запознава с нашумелия роман на Александър Дюма –син още през 1848 г., когато е отпечатан. Веднага у него се появява мисълта да напише опера върху този сюжет. А когато през 1852 г. композиторът вижда в Париж преработения в драма роман "Дамата с камелиите", той възлага на редовния си литературен сътрудник Франческо Мария Пиаве да напише либретото. Естествено съдържанието на драмата е предадено в съкратен вид, променени са имената, дори и заглавието – Травиата/ Заблудената, Безпътната/.

Премиерата на операта се е състояла на 6 март 1853 г. във Венеция и е образец в историята на колосалните провали. В едно писмо от 7 март с.г. Верди пише на приятеля си Емануеле Муцио: "Снощи Травиата претърпя фиаско. Дали вината е моя или на певците, ще отсъди времето." Причината за този провал не е нито в музиката, нито в либретото. За съжаление, певците не са се оказали на нивото на прекрасната Вердиева творба. Но като един мъдър човек Верди дори не търси причините за този провал. Той просто оставя на времето да се произнесе. И времето отсъжда! Скоро операта Травиата става най-популярната опера на Верди. Камелиите се превръщат в най-модните цветя на епохата и остават такива чак до края на 19 век. Един букет от тях струвал 250 франка – внушителна за времето си сума. Постепенно славата на камелиите намаляла, но не и на операта. Травиата се играе във всички театри по света и до днес, почти 160 години след създаването й.Прав е бил Дюма, който след като слуша Травиата казва: "След петдесет години никой не би си спомнил за моята "Дама с камелиите", но Верди я обезсмърти.

Травиата е била една от първите опери, изнесени от Оперната дружба в България. Премиерата се е състояла през 1910 година под диригентството на Тодор Хаджиев. Режисьор е бил К.И. Михайлов- Стоян.

Първото представление на операта Травиата в Стара Загора е било на 30 юни 1928 година с диригент Александър Георгиев, режисьор Димитър Христов, художник Г. Карл. Следват премиери през 1944 г., 1946 г., 1953 г.,  1974 г., 1987 г., 1992 г., 2000 г. Постановката, която ще видите е последната премиера на „Травиата“ на Старозагорска сцена – от 2011 г.

Не пропускайте тази драматична история за Любовта – въпреки всичко и всички! Любовта, която е дар и наказание, но и светла материя, която винаги остава с нас – до края на целия ни един живот!

Коментари