„Приказки за обой” - за децата на Стара Загора

46-ти Фестивал за оперно и балетно изкуство-Стара Загора`2015

Ден втори

„Приказки за обой” е специалното предложение на ФОБИ за децата на Стара Загора

На 24 ноември от 16.00 и от 18.00 часа децата на Стара Загора ще попаднат в една оцветена в синьо история, между нотите на която бродят смърфове, палави балерини и надарени с необикновен талант музиканти. 

Главният герой е обоят, роден в семейството на дървените духови инструменти. Талантливият Ясен Енчев го кара да засвири ангелски мелодии с една магическа тръстикова пластинка. Артистичната част е поверена на водещата Богдана Трифонова и танцьорката Ангелина Гаврилова, а Славил Димитров ще дирижира оркестъра на Софийска Филхармония. Сценарист на цветната приказка, която ще се разиграе в залата на Старозагорската опера е Александър Чобанов. Програмата „Фортисимо Фамилия” се осъществява успешно за четвърта поредна година благодарение на Фондация "Америка за България".

СЛАВИЛ ДИМИТРОВ е главен диригент на НФХ „Светослав Обретенов” при Софийската филхармония и главен диригент на ДМТ „Константин Кисимов”-Велико Търново. Учи пиано при именитата шуменска педагожка Росица Михайлова. Завършва Държавна музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” със специалност “Хорово дирижиране” през 1995 година при проф. Крум Максимов, а през 1998 година и специалност „Оперно и оркестрово дирижиране” при проф. д-р Иван Бакалов, проф. Иван Вульпе и проф. Васил Казанджиев. В периода 1986-1999 участва в експерименталния клас по композиция към Държавната Консерватория в Одеса при проф. Георгий Успенски, а от 1991 до 1994 в класа на акад. Александър Райчев. Носител е на Първа и Голяма награди от радиоконкурса „Братя Стоянови” 1985, 1986 година, Първа награда на World Children Music Festival 1988 в Нагоя - Япония, Голяма награда на Всеросийский Конкурс в Одеса 1989, Трета награда от Първия Конкурс „Проф. Иван Спасов” в Пловдив 1995. През 2005 година печели три награди от Петия национален конкурс “Пиеса в неравноделни ритми” – (втора, наградата на оркестъра и наградата на публиката). Три пъти е номиниран за награда “World Music” от Международната асоциация по Фолклор в Онтарио – Канада. Гост - диригент на Симфоничвите оркестри в град Сливен и Ниш /Югославия/, Варненската опера, Държавна Филхармония – Видин.

ЯСЕН ЕНЧЕВ е брилянтен инструменталист, първи обоист на Софийска Филхармония. Ето какво разказва той за образованието си, получено в Швейцария и Франция, в едни от най-известните школи за обой в света и за някои любопитни подробности за самия инструмент. 

С какво е специфичен обоят?

Той е дървен духов, стройков, високозвучащ инструмент. Изключително важен е за настройването на оркестъра. Когато обоят даде "ла" преди началото на всеки концерт, оркестърът се настройва по него. Интересен е с това, че има хем носов, хем по-пронизителен тембър, нещо, което го отличава от кларинета и флейтата. По-къс е и с по-малък обем, както и по-беден на обертонове в сравнение с кларинета. Любопитно е, че на обоя се падат най-интимните и любовни произведения, както и най-тъжните моменти във филмовата музика.

Кога се е появил обоят?

През Средновековието се е гледало като едно на цялото семейство -  фагот, кларинет, обой. Чак към 17 век той се отделя като самостоятелен инструмент. За  негов прародител може би е най-точно да се определи арабската зурна. Арабите са пренесли обоя в Европа по пътя на коприната, след което той еволюира и успява да се наложи като инструмент, първо във френски опери. Вече през 20 век за него започват да се пишат виртуозни произведения.

Кой са композиторите, писали произведения за обой?

От бароковите майстори - Телеман, Бах, Корели, Купрен. Най-известните концерти за обой за написани от Хайдн и Моцарт.

Сподели ни нещо за произведенията, които влизат в програмата на "Приказки за обой"?

Едно от най-интересните произведения е на Александро Марчело, концерт, музиката от който може да се чуе във филма "Венецианска загадка", в който се разказва именно за един обоист. Друго произведение е на Енио Мориконе, написано за филма „Мисията”. Отделно ще чуем малки, весели епозоди от произведения на майстори от  Манхаймската школа и Й.С. Бах.

Получил си образованието си в Швейцария и Франция, разкажи ни за там

Завършил съм в Цюрих при Томас Индермюле, един от най-известните обоисти в Европа. Учих още в Нанси при Жером Гишар. Живеех във Франция и пътувах до двете школи. Много беше интересно да видиш как едно и също произведение се преподава на различните места, да черпиш от двете школи. От тези велики обоисти научих изключително много и за мен това беше уникален шанс, който ме формира като инструменталист.

От малък обожавам да слушам произведения за орган. Като дете вкъщи имахме плочи на Лионел Рог – много известен органист и за мен беше изключително преживяване докато бях в Швейцария, да отида в катедралата, Гросмюнстер в Цюрих, където той е записвал токатите и фугите на Бах. Мечтаех за този момент и накрая се случи.Това ме накара да разбера, че човек, когато преследва една мечта с цялото си сърце  - тя се сбъдва.

Какво би казал на родителите, които ще доведат децата си на "Приказки за обой"?

Ще бъде много интересно, защото инструментът е доста по-непопулярен от другите, концертът е възможност да се види нещо специфично, а такъв шанс може да не се отдаде отново с години. Иначе е много важно децата да са подготвени още от вкъщи, дисциплинирани, за да се настроят правилно и наистина да видят представлението и чуят музиката с цялото си съзнание.

БОГДАНА ТРИФОНОВА е водеща в сутрешното шоу на БГ Радио – Стартер, а преди това се е подвизавала в телевизията – „Часът на мама“, „Денят е прекрасен“ и „Кръгове“.

Някъде малко преди това пък е казвала времето по Нова телевизия. Завършила е куклено актьорско майсторство в НАТФИЗ „Кр. Сарафов“ в класа на проф. Дора Рускова. Разказа ни, че когато е правила „прощъпулка“ на сина си е сложила на масата с предмети една дълга пръчка, защото много искала, когато порасне да стане диригент. Той обаче не избрал пръчката… Като малка е ходила на балет, а в къщи постоянно танцувала пред огледалото. Сега, това, което най-много обича да гледа са танците. Всякакви танци. И ако някой я попита – "каква искаш да бъдеш, ако можеш да променяш веднага всичко", ще каже – танцьорка.

Богдана, какво те накара да се включиш в проекта „Фортисимо Фамилия“?

Както съм казвала и друг път, това е кауза! Фамилия Фортисимо възпитава у децата вкус! Това е от огромно значение за тяхното бъдеще!

Какво ти харесва най-много в работата с деца?

Харесва ми искреността на общуването. Няма подтекст, скрити мисли.Всичко е пълно откровение и чистота на общуването. Затова е и по-отговорно и заедно с това много по-вдъхноваващо. Когато видиш грейналите лица и въздействието на музиката върху децата...няма такова преживяване!

Фортисимо Фамилия ми дава ми удоволствието и привилегията да участвам в нещо смислено и красиво!

Кога беше първата ти среща с класическата музика? Връщам се назад във времето и се сещам за плочите, които слушах на грамофона си /тук си личи колко съм стара / ...Та там, във великолепните драматизации имаше и много класическа музика. След това започнах да любопитствам и да искам да чуя още и още...и до сега се образовам, заедно с децата, заедно с родителите им в най-красивите произведения на класическата музика.

АНГЕЛИНА ГАВРИЛОВА е родена е в София, през 1996 година завършва Националното училище за танцово изкуство в класа на доц. Калина Богоева. От същата година танцува в Балет "Арабеск", където понастоящем е солистка. Работила е с много български и чуждестранни хореографи - Уейн Макгрегър, Морис Кози,Лиз Лий, Люк Буи, Боряна Сечанова, Мила Искренова, Анна Донева, Олея Пантикина, Иво Димчев, Антония Докева, Маргарита Градечлиева и мн. други. Участва в театрални представления и телевизионни постановки на режисьорите- Александър Морфов, Борис Панкин, Гергана Димитрова, Хачо Бояджиев, Йордан Джумалиев и др.От 2011 година е преподавател в НУТИ по модерни танцови техники, композиция и импровизация, специална гимнастика.

- Като дете бях... безстрашна и дива

- После исках да стана... космонавт

- Накрая от мен излезе... артист-балерина

- Най-голямата ми пакост беше... нямам малки пакости! Като е пакост, да е запомняща се

- Играех си с... приятели на двора, по оградите, по мазетата

- Най-трудната дума на света беше... няма трудни думи

- Детската песен, която си спомням е... сега си припомних повечето

- Любимата ми приказки беше... Малката русалка –на Андерсен, не на Дисни

- Представях си, че... ще излетя в Космоса и ще се заселя на друга планета

- Опитвал съм да свиря на... свирех на пиано 9 години, в Балетното училище беше задължително

- Исках да разкрия...  дали има извънземни сред нас

- Изобретих... много игри и щуротии

- Послъгвах, че... съм яла.

- Така и не си признах, че... понякога ме боли като ме ударят

- Най-много мразех, когато... трябваше да се прибирам вкъщи от 14 до 16, а не да вилнея навън.

- Прякорът ми в училище беше... нямах такъв

- Ако бях музикант/певец щях да съм... Ан-Софи Мутер

- Ако бях композитор щях да съм... Бах

- Моята суперсила е... вярата в Бог

- Ако съм отново дете... ще открадна череши от дървото на съседа. (не, че сега не го правя ,когато имам възможност, но ме е срам).

Приказки за обой 1 - видео

Приказки за обой 2 - видео

 

 

 

 

Коментари